sâmbătă, 17 iulie 2010

Codul creştin al bunelor maniere


"Trebuie să ne comportăm întotdeauna politicos, ca şi cum ar fi de faţă Domnul" ( Clement de Alexandria )
"Nu e destul om cine nu e destul de bine crescut!” ( Joubert )
„Politeţea este moneda care circulă în lumea întreagă!” ( Cervantes )
„Bunele maniere sunt făcute din sacrificii” ( Emerson )
“De cele mai multe ori,în comportarea lor e mai mult aparenţă de politeţe decât politeţe. Mulţi nu au nici măcar o idee exactă despre politeţe; gândesc că ea constă, în primul rând, în a fi în ton cu moda, o caută în gesturi exterioare, pe când, în realitate, adevărata politeţe trebuie să existe în sentiment, să se nască din inimă.”

Viaţa noastră se clădeşte cărămidă cu cărămidă, zi după zi; cu fiecare gest mărunt de atenţie creăm ceva de o importanţă covârşitoare – caracterul nostru, cât şi al altora. Micile gesturi de politeţe pot avea un rol major în părtăşia dinte noi.

Nu ajung gesturile exterioare; mai înainte de a exista în gesturi, politeţea trebuie să existe în suflet. Simplele aparenţe sunt măşti prea slabe pentru a putea acoperi prea multă vreme ceea ce este rău în inima şi în mintea unui om. Manierele, pe care le neglijăm ca pe nişte lucruri mărunte, fac adesea ca oamenii să ne judece în bine sau în rău.

Mă deranjează enorm forfota din biserică, şoaptele, îmbrăcămintea neduhovnicească şi nu mai vorbesc de comportamentul de zi cu zi, a multura dintre noi. Cu siguranţă că şi eu sunt corigent, în privinţa bunelor maniere, deaceea am gândit acestă postare, să ne modelăm unii pe alţi, să ne ajutăm unii pe alţii să fim şi în felul acesta o plida frumoasă.

Trebuie să recunosc şi faptul ideea acestei postari, mi-a venit şi după ce câteva ore, in tren, în drum spre Brasov, cineva mi-a dat să citesc o carte intitulată chiar aşa: „Codul creştin al bunelor maniere” , scrisă de pr. Claudiu Dumea, profesor la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iaşi. În grabă mi-am notat câteva citate . Am înţeles atunci, câtă nevoie am de astfel de sfaturi, i-am cerut acelui tânăr, să-mi trimită şi mie prin poştă o astfe de carte, se pare însă că a uitat.

Niciun comentariu: