„ Odată cu fiecare verset din Biblie trebuie avută în vedere şi
interpretarea sa. Interpretarea este tot atat de veche ca şi Biblia
însăşi. De când există Biblia oamenii au încercat să-şi găsească şi căi
de a o interpreta pentru că nu putem întelege numai sensul istoric (ce
s-a întamplat de fapt) al unui paragraf. Dar dincolo de sensul acesta
istoric textul este plin de simboluri. Este un sens suprapus peste cel
istoric şi autorul abordează istoria dintr-o persfectivă religioasă,
dintr-o perspectivă deja interpretativă. Autorul însuşi interpretează ce
s-a întamplat şi ne transmite nouă modul de a lucra al lui Dumnezeu.
Deşi aceste lucruri s-au întâmplat cu foarte mult timp înainte
(poate cu 34-35 de secole înainte de noi), ne regăsim ca oameni foarte
mult în acest text, pentru că Dumnezeu este acelaşi şi omul este în fond
acelaşi.
În tradiţia creştină, faraon care este descris în acest text îl
reprezintă pe satan. În textele noastre liturgice se vorbeşte de faraon
cel duhovnicesc care este satan şi care îşi are căile lui de a i se
opune lui Dumnezeu. Egiptenii se fac părtăşi la acestă lucrare nefastă a
faraonului. Ei au asuprit pe israeliţi, care sunt poporul ales
(Dumnezeu i-a spus lui Israel că va binecuvanta pe cei care-l vor
binecuvanta şi-i va blestema pe cei care-l vor blestema). Egiptenii au
robit acest popor, au făcut din el un instrument al plăcerilor lor în
fond, i-au pus la muncă foarte grea, nu-i lăsau nici măcar să se
închine. Vedem că Moise nu a cerut iniţial libertatea poporului, ci doar
dreptul de a-i lăsa să se închine Dumnezeului său. După cuvantul
Domnului, Moise cere lui faraon dreptul de a merge în pustie să se
închine. Pentru poporul israelitean nu era locul potrivit să se închine
într-un pământ ca Egiptul, ci el cere să plece în deșert.
Acest popor era un popor migrator, după modelul lui Avraam –
nomadul prin excelență. Dumnezeu l-a chemat pe Avraam, iar el îl
ascultă şi pleacă dupa cuvântul său, neștiind unde merge. Dumnezeu îl
poartă din Ur în Caldeea, tocmai în nord în Haran, coboară apoi în
Canaan, ajunge până în Egipt şi Avraam în ascultarea lui nu a dobândit
nimic de fapt, a fost migrator, ci sigura proprietate pe care a avut-o
în țara sfântă a fost numai un mormânt, peştera pe care el a cumpărat-o
cu 300 de sicli de argint. Deci singura proprietate a lui Avraam este
acest mormânt, de aceea el este prototipul credinciosului, al
creştinului : Dumnezeu îl cheamă, el nu ştie unde merge; de fapt el nu
merge spre o patrie trecătoare, ci spre patria cerească. Avraam a fost
tot timpul într-o călatorie, într-o migraţie; iar viața lui a fost
exemplară pentru noi care suntem într-o migraţie. Noi nu avem o cetate
stătătoare aici. Dumnezeu ne cheamă, noi plecăm. Nu ştim unde, Dumnezeu
ne conduce, dar de fapt adevărata noastră patrie este dincolo.
După modelui lui Avraam şi poporul lui Dumnezeu cere să plece în
pustie, acolo unde va şi primi mai târziu legea. Tot acolo au ridicat şi
primul altar, acolo era şi cortul pe care îl instalau acolo unde se
instalau şi ei. Timpul acesta al deșertului a rămas exemplar în istoria
religioasă a poporului lui Israel.
Dumnezeu învârtoșează inima lui faraon, rămânând insensibil la
minunile făcute de Moise şi Aaron, întrucât şi vrăjitorii egiptenilor
puteau face aşa ceva. Numai că cele ale lor nu erau minuni, ci fantasme.
Diavolul lucrează cu imaginaţia omului, de aceea Sfinţii Părinţi atrag
atenţia asupra pericolului imaginaţiei şi a fantasmelor care se pot
naşte din aceasta.
În acest capitol Moise este propotipul lui Hristos. El este ca un
Dumnezeu pentru faraon, adică Domnul îi dă putere asupra lui să îl
pedepsească, iar Aaron este profetul său. Există un paralelism. Hristos
este un nou Moise. Aşa cum Moise posteşte în pustie 40 de zile înainte
de primirea legii, aşa şi Hristos posteşte în pustie 40 de zile înainte
de a enunța în predica de pe munte „legea cea nouă”. Există un
paralelism şi între această dualitate de persoane : Moise cu profetul
său Aaron şi Iisus cu Ioan Botezătorul – profetul care-L precede.
Când Dumnezeu trimite totdeauna pe cineva să propovăduiască,
cuvântul propovăduitor este însoţit de o minune. În cazul lui Moise este
toiagul care se transformă în șarpe, sau mai înainte fusese mâna bagată
în sân care este o dată plină de lepră iar a doua oară vindecată.
În cazul Mântuiotorului însuşi, El era controversat între șefii
israeliţilor mai ales. Dar spuneau că „nimeni n-a mai făcut aşa minuni”.
Chiar şi în Faptele Apostolilor putem citi că apostolii trimişi să
propovăduiească au făcut şi „mari minuni” încât oamenii erau pur şi
simplu copleşiţi.
Deci cuvântul Dumnezeisc este însoţit de minune. Dar adevăratele
minuni nu au numai un sens, ele sunt binefăcătoare. Există o raţiune
exactă a tuturor acestor minuni. De exemplu, pentru evrei lepra era o
boală, cea mai cumplită din vremea aceea. Dar Dumnezeu, prin Moise
poate vindeca lepra. Acesta ar fi rolul benefic al unei astfel de
minuni.
Capitolele din Vechiul Testament nu îşi doresc să constituie o
istorie exactă a formării poporului israelitean, ci textul are interesul
de a arăta modul în care lucrează Dumnezeu cu oamenii. Şi vedem că
Dumnezeu lucrează la fel cu oamenii pe parcursul istoriei. Un Dumnezeu
care uneori este contradictoriu. Nu a fost totdeauna simplu pentru
creştini să înţeleagă Dumnezeul Vechiului Testament. La începuturile
creştinismului au existat curente care considerau că Dumnezeu revelat în
Vechiul Testament era inferior celui din Noul Testament. Pentru a
înţelege Dumnezeul Vechiului Testament este nevoie de o interpretare
hristică. Hristos este cel care a validat Vechiul Testament şi El ne-a
dat şi cheia interpretării. Pentru creştini există o continuitate a
lucrării lui Dumnezeu.
Dumnezeu nu se descoperă deodată, ci treptat. Deci, practic,
istoria biblică este şi o istorie a revelaţiei. Dumnezeu se revelează în
multe rânduri şi în multe chipuri. Dumnezeu se descoperă oamenilor şi
pe măsura lor de a recepta această descoperire şi pe măsura
posibilităţilor lor de a intra în relaţie cu Dumnezeu. De multe ori
scurtimea textului Vechi Testamentar nu reprezintă imposibilitatea lui
Dumnezeu de a se releva, ci reprezintă imposibilitatea omului de a
pricepe. În acest fel trebuiesc interpretate şi violențele descrise în
Vechiul Testament. Nu Dumnezeu este cel care acceptă violența, ci acesta
era nivelul de percepţie al oamenilor acelor timpuri.
Vechiul Testament reprezintă de fapt o întreagă pedagogie divină.
Violența era caracteristică oamenilor. Încă de la început Cain îl ucide
pe Abel şi violența a mers într-o exacerbare. Oamenii au ajuns până la
canibalism. Dar Dumnezeu lucrează cu aceşti oameni căzuţi, vrea să-i
ridice. Încearcă să reducă treptat această violență. Din omul care este
un canibal, face un om care este capabil să împlinească porunca „iubeşte
pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Pentru a ajunge aici Dumnezeu
lucrează treptat, El nu forţează. El l-a creat pe om liber şi îl
respectă pe omul liber. El îl conduce pe om de la această stare de
canibalism la posibilitatea de a-L primi pe Hristos, ţinând seama de
îndumnezeirea omului.
Pedagogia divină din Vechiul Testament se revelează astfel :
Dumnezeu demască treptat violența din ce în ce mai mult. La început
Dumnezeu zice să nu se ucidă omul, ci animalul. Îl face pe om să
îndrepte violența lui asupra animalului ca să salveze sângele omenesc.
Astfel apar jertfele de animale caracteristice Vechiului Testament.
Această pedagogie ajunge la punctul culminant când Hristos se
jertfeşte şi pune punct şi jertfelor animale. Deci violența este
demascată tot mai mult şi restrânsă până la dispariţie. Este o pedagogie
divină extraordinară.
Dumnezeu s-a descoperit treptat oamenilor, dar Hristos este
încununarea revelaţiei divine, de acum înainte nu mai există un progres
al revelaţiei. Există un progres al nostru în aprofundarea revelaţiei
divine. Noi, prin străduinţa şi cu ajutorul Duhului Sfânt am putea să
înţelegem mai adânc cuvântul Sf. Scripturi în revelaţia divină. Dar
Dumnezeu nu se revelează numai prin Scriptură (aceasta este o
restrângere care compromite foarte grav posibilitatea de a înţelege
revelaţia divină). Pentru noi suprema revelaţie este Hristos însuşi ca
persoană divino-umană. Prin Scriptură trebuie să ajungem la cunoaşterea
şi la comuniunea cu Hristos pentru a-L cunoaşte pe Dumnezeu.
În privinţa treptelor pe care trebuie să le parcurgem pentru a
ajunge la cunoaşterea şi comuniunea cu Hristos, la desăvârşire, Moise
este exemplar. Deşi Moise era cel mai aproape de Dumnezeu, era cel care
vorbea cu El „față către față” el îi cere totuşi să se descopere mai
mult „Doamne vreau să te văd”. Deşi el îl vede pe Dumnezeu, vrea să-L
vadă mai mult. Deci când îl cunoşti pe Dumnezeu, vrei să-l cunoşti mai
mult. Sfinţii Părinţi spun ca Harul Duhului Sfânt este o Apa din care
din cât bei mai mult, cu atât însetezi mai mult.
Aşa deci Moise este exemplar în această privinţă. Sf. Grigorie de
Nyssa vede în Moise un arhietip pentru progresul credinciosului care
aprofundează tot mai mult relaţia lui cu Dumnezeu. Pentru a crește
trebuie mai întâi să ai aceasta dorinţă. Noi suntem chemaţi sa
aprofundăm această comuniune cu Dumnezeu, dar desăvârşirea este un dar
al vieţii de dincolo. Înşişi drepţii Vechiului Testament nu au primit
fără noi desăvârşirea, ci au privit înainte spre darurile eshatologice
şi le-au aşteptat „cu dor”.
Noi ca şi creştini suntem într-o altă situaţie duhovnicească : ei
priveau înainte, iar noi privim şi noi înainte dar privim cel puţin în
aceeaşi măsură şi în trecut „la plinirea vremii” la momentul întrupării
şi a lucrării mântuitoare a lui Hristos, adică trăim între „deja” şi „nu
încă”. Noi suntem în punctul culminant al istoriei care a început cu
întruparea lui Hristos de aceea noi aprofundăm revelaţia nu numai prin
citirea Scripturii, ci mult mai mult prin comuniunea cu Hristos şi cu
Dumnezeu prin Hristos.
Sf. Ioan Gură de Aur spune în cartea sa „Omilii la Matei” ca
numai neputinţa noastră ne face să avem nevoie de Scriptură. În mod
normal noi n-am fi avut nevoie de Scriptură. Dumnezeu spune : „Eu voi
scrie legea Mea în inimile lor”. Scriptura este un act al
condescendenței divine. Lenea şi neputinţa noastră ne fac să avem nevoie
de Scriptură. Noi ar trebui să avem o aşa legătură cu Dumnezeu încât El
să ne descopere voia Lui în taina inimii. De aceea marii părinţi nu
aveau nevoie de o mulţime de cărţi. Idealul era să poţi aprofunda
această comuniune, această întâlnire personală cu Dumnezeu.
Sfintele Taine sunt pentru noi o comuniune cu Hristos, mai ales
Sf. Euharistie şi noi spuneam la Sf. Liturghie, după ce ne-am împărtăşit
: „văzut-am lumina cea adevărată, luat-am duhul cel ceresc, aflat-am
credinţa cea adevărată”, deci în Sf. Euharistie are loc o întâlnire mai
mult decât pe muntele pe care s-a urcat Moise, e o Teofanie mult mai
adâncă, mai adevărată. Ceea ce a trăit Moise era numai o preînchipuire.
Însăşi Fecioara Maria este un templu mult mai înalt decât templul din
Ierusalim pentru că în pântecele ei s-a întrupat Dumnezeu cel adevărat.
Legea s-a dat prin Moise, dar Harul şi Adevărul prin Iisus Hristos au
venit, spune Evanghelia. „
Pr. Prof. Vasile Mihoc de la Facultatea de Teologie din Sibiu
cuvânt rostit pe 5 decembrie 2009 la Nissa
Sursa:Biserica Ortodoxă Română "Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena" – Nisa
Sursa:Biserica Ortodoxă Română "Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena" – Nisa
Un comentariu:
Eu imi cer iertare ptr insistenta .
Am crezut ca ai uitat.
Sorin , am sa te rog frumos sa alegi tu carti in valoare de 20 lei si sa donezi premiul aici:
http://jurnalduhovnicesc.blogspot.ro/2012/06/ajuta-doneaza-si-tu-carti-duhovnicesti.html
Multumesc mult.
Trimiteți un comentariu