Un  biet cerşetor orb cerea milă la marginea unui drum din Ierihon.  Glasul  lui tânguitor răsuna până departe, cerând mila trecătorilor.
Sărmanul! De ani de zile cerşea şi putrezea lângă un zid din oraşul Ierihon.
Dar, deodată, un zgomot mare se face. Mulţime de oameni dă năvală din   toate părţile. Bietul orb întreabă şi el ce s-a întâmplat, ce înseamnă   această mişcare?
„Vine Iisus Hristos – îi răspunde cineva din mulţime… Vine Omul despre care se vorbesc atâtea lucruri minunate”.
În sufletul celui orb deodată se aprinde o lumină mare. Toată fiinţa lui se cutremură de nădejdea tămăduirii.
Auzise şi el despre Iisus, Doctorul şi tămăduitorul bolnavilor; şi acest Iisus trecea acum prin acest loc.
Gloata cu Iisus se apropie. Nădejdea orbului deodată capătă grai şi strigă: „Iisuse, Fiul lui David, miluieşte-mă!”…
Lumea îl ceartă să tacă, dar el strigă tot mai stăruitor: „Iisuse, Fiul lui David, miluieşte-mă!”…
Domnul aude glasul bietului orb. El totdeauna aude glasul celor care   suferă. Se apropie cu iubire de el şi îl întreabă: „Ce voieşti să-ţi   fac?” „Doamne, să văd!”, răspunde orbul.
Să văd iar lumina soarelui, să văd lumea, să-mi văd rudeniile, să Te văd pe Tine şi să pot umbla în cărările Tale”…
Iisus i-a zis: „Fie ţie după credinţa ta!”; şi orbul îndată s-a tămăduit.
O, ce înţeles adânc este în această evanghelie! În chipul orbului, aşa   stăm şi noi orbiţi de patimi şi fărădelegi. „Ochi avem, dar nu vedem;   urechi avem, dar n-auzim”.
Ne tânguim de necazuri, de lipsuri, de greutăţi, dar n-avem ochi să   vedem pricina necazurilor şi n-avem urechi s-auzim chemarea Domnului de a   ne întoarce din calea fărădelegilor.
Domnul vede suferinţele noastre, Se apropie cu iubire de noi şi ne   întreabă şi pe noi: „Ce voiţi să vă fac?”. Noi însă n-auzim întrebarea   Domnului şi nu răspundem nimic la această întrebare. De la Domnul noi nu   cerem nimic; noi cerem de la lume uşurarea vieţii şi a necazurilor   noastre.
Mie, de câte ori citesc evanghelia de mai sus, îmi vine să plâng. Mă   gândesc că orbul de la Ierihon a trăit două vieţi: una în orbie şi alta   în lumină.
Mă gândesc că şi eu am trăit o viaţă de orbie sufletească, o viaţă   pierdută. Oh! Ce mult a lucrat Domnul până să mă aducă la lumina vieţii!
Mă gândesc la zbuciumările vieţii mele, când mă plângeam Domnului de   asprimea vieţii şi Domnul mă întreba: „Ce voieşti să-ţi fac?… Cu ce să   te ajut?”… Eu însă, nesocotitul, ceream mereu lucruri lumeşti.
Abia pe urmă sufletul meu a strigat: „Doamne, să văd!”. Abia pe urmă   mi-am dat seama că vorba cea mai dulce şi fericirea cea mai mare de pe   lume sunt cuvintele: „Orb am fost, şi acum văd!”.
Oh! Cum „a orbit dumnezeul veacului acestuia (diavolul) mintea oamenilor   ca să nu vadă strălucind Evanghelia lui Hristos!” (II Cor 4, 4).
Patimile şi păcatele cele grele fac între oameni o cumplită orbie   sufletească. Mâniosul, desfrânatul, beţivul, lacomul etc. sunt tot   atâţia orbi care şi-au pierdut ochii şi vederea cea sufletească.
Să luăm aminte! Orbia sufletească este cea mai cumplită boală şi nici un   alt doctor nu poate tămădui această boală decât Doctorul care l-a   tămăduit pe orbul din evanghelie: Iisus Hristos.
Orbul din evanghelie s-a tămăduit prin credinţa lui cea tare, prin   încrederea lui în puterea lui Iisus şi prin dorinţa lui cea vie care   suspina, zicând: „Doamne, să văd!”.
Aşa şi noi să cădem înaintea lui Hristos cu credinţă, adică cu încredere   în Jertfa Lui cea Sfântă şi mântuitoare, şi cu dorinţă vie de a ne   tămădui. O credinţă ce te lasă tot orb şi tot în păcate este o credinţă   fără Hristos şi fără putere.
Despre Apostolul Pavel ne spune Scriptura că, în drumul spre Damasc   (când era Saul şi mergea să-L prigonească pe Hristos), i-a ieşit în cale   o lumină care l-a orbit pe o clipă şi apoi i-a dat altă vedere şi alte   purtări. Din Saul l-a făcut Pavel şi din prigonitor, apostol.
„A fost aceasta o orbie după care a văzut şi i-a făcut şi pe alţii să vadă” – zice Sfântul Ioan Gură de Aur.
Aşa trebuie, iubite cititorule, să ieşi şi tu din orbia şi robia patimilor şi a păcatelor.
„Eu sunt lumina lumii – zicea Iisus. Tot cela ce vine după Mine nu va   umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii” (In 8, 12). Credinţa şi   lumina lui Hristos trebuie să-ţi dea şi ţie alţi ochi şi altă vedere,   alte picioare şi altă umblare, altă gură şi alte vorbe, altă inimă şi   alte simţiri.
O credinţă ce nu te scoate şi pe tine din orbia şi robia patimilor, o   credinţă ce nu te întoarce şi pe tine din drumul Damascului păcatelor   este o credinţă fără Iisus şi fără nici o putere de mântuire   sufletească.
Credinţa cea vie face şi azi minuni"
Părintele Iosif Trifa
din „Tâlcuirea Evangheliilor duminicilor de peste an”
din „Tâlcuirea Evangheliilor duminicilor de peste an”
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu