Apostolul Pavel a folosit asemănarea cu sabia pentru că atunci nu  erau puşti. Sabia era arma de luptă. Noi vom zice deci că un ostaş al  Domnului (cititor de carte) fără sabia cuvântului biblic este un soldat  fără puşcă. Ce biruinţă ar putea avea un astfel de soldat?
Când eram în şcoala suferinţelor de la Geoagiu, m-a cercetat un  frate ostaş care venea de departe, de prin Moldova. Îmi spunea că umblă  prin ţară să-şi cerceteze fraţii şi să vestească Oastea Domnului. Ce  bucurie pe mine!
Dar ce întristare, pe urmă, când am aflat ce fel de „arme” avea. Avea  plină traista de: „Epistolii căzute din cer”, „Cele 12 vămi”, o  grămadă de „Visuri” şi alte cărţi „înfricoşate”. De Biblie nici vorbă,  iar de cărţile Oastei abia dacă auzise.
– O, dragul meu, i-am zis, crezi că poţi face ceva izbândă cu astfel  de arme? Întoarce-te acasă şi te pune pe cititul Bibliei şi al cărţilor  de la Oastea Domnului.
Zece ani de Oaste! Sosit-a vremea să ne trecem în revistă Oastea, să  vedem cum suntem echipaţi. Căci cu ostaşi mulţi, dar neînarmaţi, tot  n-am făcut nimic. Sosit-a vremea ca orice ostaş adevărat să fie îmbrăcat  şi să se îmbrace cu armătura de la Efeseni, cap. 6. Sosit-a vremea să  scoatem puştile şi săbiile de lemn din fronturile noastre. Căci de  aceste arme vrăjmaşul diavol nu se înspăimântă şi nu se teme. Văzut-aţi  craii, pe la Crăciun, cum se răstesc şi îşi încrucişează săbiile. Dar  lumea zâmbeşte de lupta lor, pentru că săbiile lor sunt de lemn,  hainele, de hârtie şi coifurile, de carton. Să ne păzim, ca nu cumva şi  noi să devenim nişte astfel de „crai” cu săbii de lemn. Căci şi aceasta  este una din primejdiile de care trebuie ferită Oastea  Domnului!
Zece ani de Oaste! Încingeţi sabia cuvântului biblic, iubiţi fraţi  ostaşi! Fiecare luptător din Oastea Domnului, care ştie carte, să aibă  cel puţin Noul Testament cu psalmi. Aceasta este sabia cu care un  ostaş al Domnului trebuie să fie încins în toată vremea şi în tot locul.  Aceasta este arma fără de care un ostaş cititor nu poate fi un ostaş  adevărat. Cu Noul Testament în buzunar şi în inimă, iubiţi fraţi ostaşi!  Fiecare să ştie şi să înveţe a mânui această armă, după puterea lui.
„Cel ce n-are sabie să-şi vândă haina şi să-şi cumpere” –  zicea Mântuitorul (Lc 22, 36). Dar pentru sabia aceasta nu e chiar de lipsă ca omul să-şi vândă haina. Cu 40-50 de lei  se poate cumpăra un Noul Testament cu psalmi. Iar când şi cel mai sărac  om poate afla şi da sute de lei la un an pentru tutun – trebuie să se  afle şi 40-50 de lei pentru sabia Cuvântului lui Dumnezeu.
O, ce sabie minunată este aceasta! Cuvântul lui Dumnezeu e numit şi sabia Duhului Sfânt (Ef 6, 17).
Ce numire potrivită! Aici este locul a se căuta şi explica puterea  ce o are Cuvântul lui Dumnezeu. Prin el taie şi lucrează Duhul Sfânt.  Prin Duhul Sfânt ne vin toate darurile cerului de sus. Prin Duhul Sfânt  vine şi puterea ce o are Cuvântul lui Dumnezeu.
Cuvântul lui Dumnezeu este sabia Duhului Sfânt; o sabie sfântă şi  binecuvântată ce ni se dă în dar. Fără sabia aceasta nu se pot purta  lupte şi biruinţe de mântuire sufletească.
Ce frumos spune acest adevăr o istorie din Biblie!
Iudeii, puţini şi neînarmaţi, erau strâmtoraţi din toate  părţile de vrăjmaşi mulţi şi tari. Atunci, un viteaz de-al lor, Iuda  Macabeul, a început a încuraja poporul, zicând: „Nu vă temeţi! Am avut  un vis de la Dumnezeu… L-am văzut în vis pe Onia, cel ce fusese  arhiereu, om bun, cuvios, cucernic; cu mâinile întinse, se ruga pentru  noi… După aceea, s-a arătat Ieremia proorocul, care şi-a întins dreapta  şi mi-a dat o sabie de aur, zicând: „Ia aceasta sfântă sabie, care este  un dar de la  Dumnezeu, prin care vei surpa pe vrăjmaşi”.
Şi ne spune Biblia că iudeii au biruit, „aşteptând de la cel  Atotputernic biruinţă şi ajutor”. Au biruit cu „sabia cea de aur” ce li  se arătase din cer (II Mac cap. 15).
Ce istorie mult-spunătoare este aceasta pentru orice creştin luptător  şi biruitor! Ce mult-spunătoare este şi pentru noi, ostaşii Domnului!  În lupta mântuirii, cerul de sus ne îmbie şi nouă o „sfântă sabie”, care  este Cuvântul lui Dumnezeu. Cu această sabie se câştigă luptele şi  biruinţele mântuirii. „Armele luptei noastre nu sunt omeneşti, ci  puternice, de la Dumnezeu” (II Cor 10, 4). Dacă armele noastre ar fi  omeneşti, am cădea bătuţi la prima ciocnire cu marele vrăjmaş, căruia i  s-a dat „să facă război cu cei din seminţia femeii” (Apoc 12, 17). Noi  însă avem sabia Duhului Sfânt şi celelalte arme de la Efeseni, cap. 6,  care ne asigură biruinţa.
O, ce sabie sfântă şi binecuvântată este sabia cuvântului biblic, sabia Duhului Sfânt!
„Viu este Cuvântul lui Dumnezeu şi lucrător, mai tăietor decât  orice sabie cu două tăişuri; pătrunde până acolo că desparte sufletul şi  duhul, încheieturile şi măduva, judecă simţirile şi gândirile inimii”  (Evr 4, 12). Aceasta este puterea cuvântului biblic. Sabia lui – sabia  Duhului Sfânt – pătrunde până la despărţirea omului duhovnicesc de cel  lumesc, a omului celui nou de omul cel vechi. Ea taie fără cruţare în  orice compromis cu lumea şi cu păcatul. Cuvântul lui Dumnezeu nu suferă  nici un fel de învoială şi de împăcare cu păcatul.
Într-o carte de Teologie morală (Dr. Alex. Nic., Blaj) am citit că  păcatul beţiei e împărţit în trei clase, cam aşa: clasa primă e starea  când omul e în „curaj”, în „veselie”, şi ăsta ar fi un păcat mai mic.  Clasa a doua, când omul e beat, dar totuşi se mai poate ţine pe picioare  şi are cunoştinţă de el. Iar clasa a treia, când omul a căzut sub masă;  iar păcatul e măsurat după aceste trei clase.
Cuvântul lui Dumnezeu nu face niciodată aşa. Păcatul, oricât de mic  ar fi, e păcat, e otravă ce infectează sufletul. Când beatul e în  „veselie”, de regulă, atunci înjură şi are chef de bătaie. Când a ajuns  sub masă nu mai poate face nimic.
Preotul T. Lazescu din Moldova, dezaprobând mişcarea noastră contra  dansurilor, dădea următoarea regulă (în revista eparhială «Cronica  Romanului»): Cel ce joacă bine face; iar cel ce nu joacă, şi mai bine.  Adică îi deschizi larg uşa păcatului şi pe urmă iar cauţi s-o mai  închizi.
Cuvântul lui Dumnezeu nu face niciodată aşa. El trânteşte uşa, el încuie uşa de tot în faţa păcatului.
Păcatul e păcat, oricât de mare sau de mic ar fi. El trebuie distrus  cu desăvârşire. Şi sabia cuvântului aceasta o face. Ea taie şi într-o  bubă mică de păcat tot atât de necruţător ca într-o rană veche şi grea.  Ea taie până stârpeşte răul cu totul. Viaţa creştinilor de azi e plină  de atâtea păgânătăţi, de atâtea datini urâte şi păgâneşti, tocmai  pentru că nu s-a lăsat ca sabia Cuvântului lui Dumnezeu să taie fără  cruţare în el.
De când eram preot la ţară îmi aduc aminte că am slujit odată într-o  mică filie din judeţul Hunedoara. După slujbă, tot poporul mă aştepta în  uşa bisericii. Şi, ca la o comandă, deodată îi văzui pe toţi scoţând  din buzunare şi întinzând, spre „închinare” şi gustare, câte o sticlă  de rachiu de prune. Nu înţelegeam ce înseamnă acest lucru. Pe urmă am  aflat. Era vremea rachiului de prune şi datina era ca totul poporul să  meargă la biserică cu rachiul în buzunar, iar la ieşire, după slujbă, în  uşa bisericii, preotul trebuia să închine şi să guste din toate  sticlele. În uşa bisericii se înfiripa o cârciumă mică, ce continua apoi  pe la casele oamenilor cu jocuri, beţii şi păcate.
„Ăsta-i un obicei păgân şi urât, le-am zis oamenilor. Biserica şi  Scriptura nu suferă aşa ceva. Ascultaţi ce spune Scriptura: «Nu puteţi  bea paharul Domnului şi paharul dracilor» (I Cor 10, 21). În sf.  biserică slujeam la paharul Domnului, iar acum cuvine-se oare «să  închinăm» la celelalte pahare?… În numele Bisericii, în numele Domnului,  vă rog pe toţi, lăsaţi-vă de acest urât obicei. Biserica nu poate  suferi astfel de lucruri urâte!…”
Oamenii s-au cam supărat (şi pe urmă am înţeles că preotul parohiei  s-a supărat şi mai mult pentru încercarea de a-i strica „datinile” şi  „veniturile”; o parte din rachiul „închinat” fiind al lui).
Şi iată, aşa s-au înstăpânit în Biserica noastră datinile cele  păgâneşti (la botezuri, ospeţe cu beţii şi jocuri etc., etc.). Nu s-a  lăsat ca sabia cea ascuţită a cuvântului biblic să taie fără cruţare în  ele; să nu le cruţe de la început. Cei ce trebuia să taie au stat – şi  stau şi azi – cu ochii închişi şi cu sabia în teacă. S-au bucurat că  datina aduce ceva câştig, dar deficitul moral era şi este de mii de ori  mai mare.
Sabia cuvântului este cea de foc, a Duhului Sfânt. Ea nu suferă răul  şi păcatul. Ea taie fără cruţare. Ea trage hotar şi face prăpastie între  bine şi rău, între virtute şi păcat, între lumină şi întuneric, între  minciună şi adevăr.
O, ce dar mare este nouă Cuvântul lui Dumnezeu! O, ce armă sfântă şi  binecuvântată ne este nouă sabia cuvântului biblic! De aceea vom striga  iar şi iar cuvintele Mântuitorului: Cine n-are sabie să-şi cumpere! Şi  nu numai să o cumpere şi să o ţină în cui sau să o încingă numai de  paradă, ci să lucreze cu ea, să „taie” cu ea.
Şi le-a zis lor Moise: „Aşa zice Domnul: «Fiecare din voi să se  încingă cu sabia şi fiecare să junghie pe fratele său, pe prietenul său  şi pe ruda sa»” (Exod 32, 27). Aceasta era o sabie  pedepsitoare. Însă noi să încingem săbiile cele binecuvântate ale  cuvântului biblic. Săbiile cele care taie şi vindecă. Să încingem cu  toţii sabia cuvântului biblic şi să tăiem cu ea mai întâi în noi înşine;  în păcatele noastre. Să „tăiem” apoi cu ea pe vecinul nostru, pe  fratele nostru, pe cei care sunt în casa noastră; pe cei care sunt în  casă cu noi şi pe cei care sunt afară de casa noastră; pe cei care sunt  în sat cu noi şi pe cei care sunt în afară de satul nostru. Tăiaţi pe  tot locul cu sabia cuvântului, pentru ca să curgă în toate părţile  „sângele” lacrimilor căinţei pentru păcat.
Să ne aşteptăm însă şi la împotriviri. Din rana pe care o face sabia  cuvântului viu nu curge numai sânge de lacrimi, ci ţâşneşte şi  împotrivire, îndârjire, prigoană. În atâtea şi atâtea locuri, oamenii  vor încerca să ne smulgă sabia (Biblia) din mână. Dar un ostaş al  Domnului nu se sperie. El luptă, având conştiinţa că are o sabie din cer  şi trebuie să învingă.
Aici însă vom spune şi altceva: împotrivirile vin de multe ori şi din  greşeala luptătorilor, că nu poartă bine sabia cuvântului. Sunt şi în  fronturile noastre luptători care fac greşeli. Taie cu sabia cuvântului  fără tact şi chibzuială. Folosesc mai mult numai un tăiş al săbiei:  tăişul mustrării păcatului. Chiar personal am văzut cazuri când ostaşii  mai întăriţi au tăbărât deodată cu sabia mustrării peste cei care nu se  putuseră încă dezbăra de unele patimi. Urmarea a fost că cei „răniţi”  s-au îndârjit şi n-au mai venit la  Oaste. În loc de câştig, pagubă.
Când mânuieşti sabia cuvântului, trebuie să ai răbdare, tact şi, mai  presus de toate, dragoste. Sabia cuvântului să fie totdeauna agerită în  dragostea noastră. Fără dragoste, nici cu sabia cuvântului nu poţi răni  pe nimeni pentru Domnul. În mâna noastră, sabia cuvântului să aibă  totdeauna cele două tăişuri: tăişul tăierii (mustrării) şi tăişul  dragostei (vindecării). Numai cu tăişul mustrării, încă n-am făcut  nimic. Dimpotrivă. Cu tăişul acesta lucrează, de regulă, sectarii. Ei nu  ştiu altceva decât să critice, să taie mereu în scăderile altora (în  ale lor însă ba). De aceea în mâna lor sabia cuvântului îndârjeşte, în  loc să câştige. De aceea nu pot face nimic. Noi să ne ferim de greşeala  aceasta.
De-a pururi pildă să ne fie şi aici marele nostru Învăţător. Iisus  Mântuitorul nu mustra pe cei păcătoşi care doreau mântuirea. Mustra, de  regulă, numai pe cei care făţiş „se împotriveau Duhului Sfânt”: pe  fariseii şi cărturarii cei făţarnici. Chiar când folosea sabia  mustrării, în tăierea aceasta era mai multă dragoste decât mustrare. Era  o mustrare dulce şi vindecătoare. Sabia aceasta se poate vedea atât de  bine în mustrările blânde pe care Iisus le făcea apostolilor.
De încheiere, vom spune: sabia cuvântului biblic este o sabie sfântă  şi binecuvântată. Ea taie şi vindecă. Ea pătrunde până la plăsele în  omul nostru cel vechi. Ea singură poate junghia pe omul nostru cel vechi  din noi.
Ferice de cei care primesc „tăieturile” acestei săbii! Şi ferice de  cei care taie cu ea şi pe alţii! Dar vai celor care se poartă cu  nepăsare şi cu ură faţă de ea. Vai de cei care urăsc Cuvântul lui  Dumnezeu! Vai de cei care prigonesc Cuvântul lui Dumnezeu! Vai de cei  care umblă să rupă sabia cuvântului! Ei se vor întâlni odată cu această  sabie, dar într-o altă formă, înfricoşată.
„Şi, când m-am întors, am văzut pe cineva care semăna cu Fiul  omului, îmbrăcat cu o haină lungă până la picioare şi încins la piept cu  brâu de aur… Ochii Lui erau ca para focului… şi glasul Lui, ca vuietul  unor ape mari. În mâna dreaptă ţinea şapte stele. Din gura Lui ieşea o  sabie ascuţită cu două tăişuri” (Apoc 1, 12-16).
Toţi cei care urăsc şi dispreţuiesc Cuvântul lui Dumnezeu  cunoaşte-vor ascuţişul acestei săbii pedepsitoare. Toţi cei care  dispreţuiesc Cuvântul lui Dumnezeu şi se poartă cu nepăsare faţă de el  şi de chemările lui cunoaşte-vor în ziua judecăţii judecata  Mântuitorului: „Pe cel care nu primeşte cuvintele Mele, are cine  să-l osândească: cuvântul pe care l-am grăit Eu, acela îl va osândi în  ziua de apoi” (In 12, 48)."
Părintele Iosif Trifa
din cartea "Sabia Duhului", pag. 14-26
editura "Oastea Domnului", Sibiu, 2006
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu