„De  veţi ierta oamenilor greşelile  lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru cel  Ceresc, iar de nu veţi ierta  oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru  nu va ierta vouă greşelile  voastre. Şi când postiţi nu fiţi trişti, ca  făţarnicii, că îşi smolesc  feţele lor, ca să se arate oamenilor  postindu-se; grăiesc vouă că îşi  iau plata lor. Iar tu, postindu-te,  unge capul tău şi faţa ta o spală.  Ca să nu te arăţi oamenilor că  posteşti, ci Tatălui tău Celui ce este  întru ascuns. Şi Tatăl tău, Cel  ce vede întru ascuns, va răsplăti ţie  la Arătare. Nu vă adunaţi vouă  comori pe pământ, unde moliile şi rugina  le strică şi unde furii le sapă  şi le fură, ci vă adunaţi vouă comori  în cer, unde nici moliile, nici  rugina nu le strică şi unde furii nu le  sapă, nici le fură. Că unde este  comoara voastră acolo va fi şi inima  voastră.
(Matei 6, 14-21)
(Matei 6, 14-21)
În  evanghelia de azi, ne învaţă Mântuitorul cum trebuie să postim.  În  legătură cu această evanghelie, vom spune şi noi unele învăţături  despre  post.
Despre mântuirea sufletului se vorbeşte mult şi în multe feluri. De   altfel, taina mântuirii este simplă. Greşeala lui Adam a lăsat în noi   otrava păcatului; a lăsat pe „omul cel vechi”, firea cea veche. Domnul   Iisus a venit să nimicească această otravă; a venit să omoare în noi pe   „omul cel vechi”, firea cea veche, ca să trăim în „omul cel nou”, în   „omul cel duhovnicesc” (cf. I Cor 2, 14). Prin Jertfa Crucii Sale,   Domnul Iisus ne-a dat puterea „să murim faţă de păcat” (Rom 6, 2).
Dar lucrul acesta nu merge aşa uşor. A muri faţă de păcat este o  culme a  mântuirii ce se poate ajunge numai după o viaţă întreagă de  luptă şi  biruinţă. Să ne însemnăm bine un lucru: firea noastră cea  veche nu poate  fi omorâtă cu totul. Ea poate fi slăbită, poate fi  făcută  nevătămătoare, dar nu poate fi omorâtă cu totul. „Adam cel  vechi” n-a  murit cu totul în noi. Orice am face, orice am isprăvi, îl  simţim că  trăieşte în noi.
Viaţa noastră este o războire neîncetată între „Adam cel vechi” şi  „Adam  cel nou”; între firea cea veche şi firea cea nouă. În această  luptă,  Domnul Iisus a venit şi ne-a adus ajutor de biruinţă.
Eu îmi închipui firea cea veche în asemănarea imaginilor ce arată  inima  omului. Patimile cele rele sunt nişte urme din grădina Edenului;  sunt  nişte dobitoace ale diavolului. Aceste dobitoace au lipsă de  „păşune”,  de „mâncare”, altcum tânjesc şi amorţesc. Ele trăiesc cu  mâncarea ce  le-o dăm noi. Când le dăm mâncare, zburdă, iar când nu le  dăm, tânjesc.  În imaginea de alături se vede un om credincios, un om  duhovnicesc, care  nu dă de mâncare acestor dobitoace. El îşi hrăneşte  firea cea nouă cu  rugăciune şi priveghere, iar pe firea cea veche, cu  dobitoacele ei, „o  omoară cu foamea”. Pe dobitoceştile patimi le-a pus  pe foame, le-a  amorţit cu foamea. Un astfel de om a pus la respect  firea cea «veche; a  amorţit-o, a slăbit-o, i-a luat puterea şi a  făcut-o neputincioasă. Un  astfel de om îşi apără mereu firea cea  duhovnicească prin priveghere şi  rugăciune.
Cheia mântuirii sufleteşti este tocmai asta: să ne apărăm cu darurile   Domnului contra trezirii firii noastre celei vechi. Căci suntem tot   mereu în primejdia de a simţi cum se trezeşte în noi firea cea veche,   gustul după „carnea” din Egipt.
Câinele din noi n-a murit (poftele lumeşti), nici vulpea (viclenia),   nici tigrul (mânia), nici porcul (beţia), nici păunul (trufia), nici   şarpele (pizma) etc;dar, de câte ori le simţim că se trezesc, trebuie să   le punem pe foame, trebuie să le reducem mâncarea, sporindu-ne „mana”,   mâncarea cea duhovnicească.
În acest înţeles trebuie luat şi postul, ca un ajutor contra trezirii   patimilor noastre. Îmbuibarea cu mâncăruri şi băuturi este o hrană   pentru dobitoacele firii celei vechi. De hrana asta trebuie să ne ferim   nu numai pe timpul postului, ci în tot timpul vieţii noastre. „Precum   pământul prea gras şi umed – zice Sf. Ioan Gură de Aur – naşte viermi,   aşa şi îmbuibarea cu mâncăruri şi băuturi este cuib cald pentru viermii   ispitelor şi poftelor rele.”...
 În multe chipuri şi feluri dau de mâncare necredincioşii firii celei   vechi şi dobitoacelor ei. Cămara diavolului e încărcată cu fel de fel  de  mâncăruri pe seama asta. Dar dintre toate mâncărurile firii celei   vechi, cea mai bună şi mai hrănitoare este alcoolul.
Cum primeşte această hrană, firea cea veche cu dobitoacele ei îndată  se  trezeşte din somn şi începe a zburda 
Despre lapte, spun doctorii că acesta conţine tot ce trebuie corpului nostru.   Omul ar putea trăi numai cu lapte.
Aşa e şi cu „laptele diavolului”, alcoolul. E în stare să hrănească  el  singur firea noastră cea veche; e în stare el singur să omoare  sufletul.
Vai, cum îl hrănesc oamenii tot pe omul cel vechi, tot firea cea  veche! E  plină lumea de răutăţi; dar cum să nu fie, când oamenii dau de  mâncare  numai firii celei vechi?
Se beau în ţară la noi 14 miliarde de lei pe an  (Valorile sunt date  după statisticile din vremea Părintelui Iosif.  Astăzi, aceste cifre  depăşesc cu mult valorile de atunci, întrucât  bieţii oameni,înaintea  oricărui lucru, au gândul numai la băutură şi  fumat, vicii pe care le  împrumută apoi şi copiii, odraslele lor, ducând  generaţiilor viitoare  aceste stricate şi otrăvitoare patimi); se  fumează 8 miliarde;500 de  mii de cârciumi stau faţă în faţă cu 18 mii de  biserici… Oare nu sunt  şi aceste cifre grozave nişte dovezi despre  mâncarea ce se dă  dobitoceştilor patimi?
Trăim vremuri cu creştini care trăiesc ascultând de şoapta lui satan:  «Beţi, mâncaţi, chefuiţi, păcătuiţi… trăiţi-vă viaţa!»…
Se sting posturile, se sting rugăciunile, se stinge privegherea… şi-apoi ne mirăm de ce ne-au biruit răutăţile şi păgânătăţile.
În acest înţeles trebuie să adâncim şi învăţătura despre post. Ne   trebuie şi aici un post adâncit. Postul nu înseamnă numai schimbarea   unor mâncăruri, ci înseamnă întărirea firii noastre celei duhovniceşti   şi slăbirea firii celei lumeşti. Postul trebuie să pătrundă şi el acolo,   înăuntrul nostru, de unde ies răutăţile şi să ajute la „înţărcarea”   lor. Altfel, ce folos că oprim unele mâncăruri să intre în gura noastră,   dar lăsăm, cu toată liniştea, să iasă sudalmele, minciunile, hulele   etc?
Schimbăm numai mâncărurile, dar purtările ba. Ne păzim de lapte, dar dăm drumul la „laptele” diavolului, la alcool.
În acest înţeles a zis Mântuitorul că „nu atât ceea ce intră, cât  ceea  ce iese din gură spurcă pe om” (Mt 15, 11). Iar mâncarea, adică  numai  mâncarea, zice Apostolul Pavel, încă nu ne va pune pe noi  înaintea lui  Dumnezeu (I Cor 8, 8). Rău fac cei care nu postesc, dar  tot rău fac şi  cei ce postesc rău, cei care văd păcatul ascuns numai în  mâncare, nu şi  în inima lor şi în faptele lor.
Un om din popor, ajuns odată în temniţă pentru o bătaie, a refuzat   brânza ce i-a adus-o temnicerul într-o zi de vineri, spunând că-i Sfânta   Vineri şi e păcat. Vedea păcatul ascuns numai în brânză, dar în fapta   cea rea nu l-a văzut… Un astfel de post e ca o nucă fără miez, ca un   fagur fără miere.
„Posteşti? – întreabă Sf. Ioan Gură de Aur. Arată-mi prin faptele  tale!  Să postească nu numai gura ta, ci şi ochii, urechile, picioarele  şi  mâinile tale. Că, de am mânca numai cenuşă, încă de nici un folos nu  ne  va fi postul, dacă noi ne înfrânăm numai de la mâncăruri şi de la  păcate  nu”. Nu acest fel de post am ales Eu, zice Domnul (Is 58, 6).
În Biblie găsim multe pilde şi învăţături despre cum trebuie să fie   postul cel adevărat. Un astfel de post e şi cel pe care l-au făcut   ninivitenii. Postul ninivitenilor n-a fost numai cenuşa şi înfrânarea de   la mâncăruri, ci şi o schimbare în toată viaţa lor: „Şi au început   oamenii din Ninive a posti şi au strigat către Dumnezeu şi s-au întors   fiecare din calea lui cea rea” (Iona 3, 5-10). Aşa să fie şi postul   nostru!
Şi ursul şi şarpele postesc 
Şi ursul posteşte. Îndată ce se apropie iarna, se retrage în bârlog,  se  pune pe labe şi toată iarna nu mănâncă nimic. Dar, când se trezeşte  din  somnul lui, din postul lui, e tot urs…; atacă şi sfâşie animalele  mai  departe.
Şi şarpele posteşte. Toată iarna doarme şi şarpele şi nu mănâncă  nimic.  Dar, când se trezeşte din somnul lui, din postul lui, e tot  şarpe; muşcă  mai departe.
Exact aşa fac şi creştinii care se lasă de rele pe timpul postului,  dar,  îndată ce trece postul, se apucă iar de rele. Se muşcă şi se  sfâşie  iarăşi unii pe alţii şi fac toate răutăţile.
Ce folos aş avea că mă las, pe timpul postului Paştilor, de băutură,  de  fumat, de sudalme şi de alte răutăţi, iar la Paşti mă „dezleg”  iarăşi?  Nu este, oare, şi acesta exact ca postul ursului şi ca al  şarpelui?
Postul nostru trebuie să fie un post permanent, adică să ne ferim în  tot  timpul vieţii noastre de desfătările şi deşertăciunile acestei  lumi, de  duhul acestei lumi, de orice fel de „mâncare” (petreceri,  beţii,  jocuri, desfătări lumeşti) şi celelalte răutăţi prin care se  întăreşte  „animalul”, firea cea veche din noi.
Numai un astfel de post ne poate fi ajutor de hrană sufletească.
Mirele cel nebun
În săptămâna de lăsatul secului de brânză, cei neînţelepţi fac toate nebuniile şi beţiile cele multe, zicând că apoi vine postul.
Aceştia fac întocmai ca şi când oarecine, vrând să-şi aducă mireasă  în  casă, şi-ar umple mai întâi casa lui cu desfrânate şi s-ar veseli cu   ele… Cu ce inimă socotiţi că ar intra biata mireasă în casa acelui   mire nebun?
Să nu fie şi intrarea noastră în sfântul post tot aşa!
Postul şi „litera legii” (II Cor 3, 6)
De când eram copil mic în casa părinţilor mei, plugari, îmi aduc  aminte  de un vecin, un om bătrân şi evlavios, care păzea cu sfinţenie  toate  posturile şi rânduielile.
Avea însă bătrânul şi unele metehne pe care aşijderea le „păzea”…
Se întâmpla pe timp de post să dea bătrânul peste atare vas „întinat”  cu  mâncare „de dulce”… Să-l fi văzut şi auzit atunci: „Trăsnească şi   fulgere în voi, muieri, că spurcaţi pe om cu vasele voastre! Nu mai   poate ţine omul cu voi nici sfintele posturi!”
Şi, de ciudă, bătrânul se repezea drept la cârciumă, unde îşi  astâmpăra  „mânia”, suduind „pe muieri” şi înghiţind la rachie (astea nu  mai erau  „spurcate”!). Vedea spurcarea numai în mâncare, dar în  sudalmă şi  cârciumă ba. Asta este ceea ce se cheamă „litera legii”, pe  care o vedem  de atâtea ori şi în atâtea feluri şi în post.
Câinii şi elefantul 
Pe elefanţii cei uriaşi vânătorii îi prind cu meşteşug: împrăştie  carne  multă, hoituri întregi, prin pădurile unde petrec acei elefanţi   sălbatici. Elefanţii mănâncă cu poftă carnea şi – după ce s-au îndopat   bine -vânătorii slobod câinii asupra lor, iar câinii îi prind cu   înlesnire, pentru că elefanţii s-au îngreuiat de carnea cea multă aşa de   tare, că nu se mai pot mişca.
Aşa sunt, iubite cititorule, şi pentru oameni îmbuibările cu  mâncăruri  şi băuturi. Satan, vânătorul de suflete, îşi sloboade câinii  patimilor  asupra celor îngreunaţi cu nesaţul mâncărurilor şi  băuturilor.
Ce spune Biblia despre post? 
Aşa zice Domnul: „În ziua postului vostru vă lăsaţi în voia pornirilor voastre şi asupriţi pe simbriaşii voştri.
Iată, postiţi ca să vă ciorovăiţi şi să vă certaţi, ca să bateţi   răutăcios cu pumnul; nu postiţi cum se cere în ziua aceea, ca să vi se   audă glasul Sus.
Oare acesta este postul plăcut Mie: să-şi chinuiască omul sufletul o  zi?  Să-şi plece capul ca un pipirig şi să se culce pe sac şi cenuşă?  Acesta  numeşti tu post şi zi plăcută Domnului? Iată postul plăcut  Mie:dezleagă  lanţurile răutăţii, deznoadă legăturile robiei, dă drumul  celor  asupriţi şi rupe orice fel de jug. Împarte-ţi pâinea cu cel  flămând şi  adu în casă pe nenorociţii fără de adăpost; dacă vezi pe un  om gol,  îmbracă-l şi nu întoarce spatele semenului tău” (Is 58, 1-7).
Părintele Iosif Trifa
Tâlcuirea Evangheliilor duminicilor de peste an
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu