Au si ei o ostenealã: aceea de a ajunge la darurile 
mai presus de fire, înainte de vreme si ispitind pe Dumnezeu. Deci, nu-i
 de mirare cã-i dã în robia înselãtorului de minte, ca sã-i chinuiascã.
Câte unii mai aprinsi la minte, fie de la fire, fie 
de la boli, neavând cercarea dreptei socoteli, scâncesc în inima lor 
dupã daruri mai presus de fire, îmbulziti nu de vreo virtute, ci de 
unirea de sine. Având acestia iubire fãrã minte pe care vor sã o 
cinsteascã cu daruri mai presus de fire, Dumnezeu îngãduie sã o 
cinsteascã cu daruri mai presus de fire, Dumnezeu îngãduie duhul rãului 
sã-i amãgeascã desãvârsit (II Tesaloniceni 2, 11) ca pe unii ce 
îndrãznesc sã se apropie de Dumnezeu, necurati la inimã. De aceea, 
pentru îndrãznealã îi dã pe seama vicleanului sã-i pedepseascã. Astfel, 
când atârnã de la Dumnezeu o atare pedeapsã pentru oarecare, îl 
cerceteazã Satana luând chip mincinos al lui Hristos si, grãindu-i cu 
mare blândete, îi trânteste o laudã, cu care-l câstigã fulgerãtor si 
poate pentru totdeauna, ca pe unul ce, pe calea cea strâmtã (Matei VIII,
 19) si cu chinuri ce duce la împãrãtie, umblã dupã "plãceri 
duhovnicesti". Iatã-l cu momeala de gât. De-acu, dupã oarecare scoalã a 
rãtãcirii, când încrederea îi va fi câstigatã desãvârsit si-i va fi 
întãritã, prin potriviri de semne prevestite ajunge încrezut în sine si 
în Hristosul lui, încât si moarte de om e în stare sã facã, 
întemeindu-se pe Scripturã.
Iatã cum "puiul de drac" al iubirii de sine, 
fãcându-se bãrbat si ajutat prin vedenii mincinoase de tatãl sãu, tatãl 
minciunii, strâmbã bietului om mintea, i se va pãrea pãcatul virtute 
dumnezeiascã. Ba încã, omorând pe cei ce nu cred ca el, i se va pãrea cã
 face slujbã lui "Dumnezeu" (dumnezeu care l-a înselat pe el) (Numeri 
XXV, 7-13).
Când stai de vorbã cu câte unul din acestia, te 
uimeste convingerea si siguranta lui, uneori legãtura cu judecatã a 
cuvintelor lui, si nu poti prinde repede cã stai de vorbã cu un înselat 
si un sãrit din minte. Asta, pânã nu-i afli prima spãrturã a mintii, de 
la care apoi toate mestesugurile vicleanului trebuie sã-si dea arama pe 
fatã. Trebuie sã-i prinzi momeala pe care a înghitit-o si care, de cele 
mai adesea, e cãderea la laude, cu care tatãl minciunii si-a mângâiat 
pruncul iubirii de sine, pe care l-a clocit cu atâta osârdie cel amãgit 
de minte.
Si nu e mare mirarea, cãci zice un filosof: e destul
 sã primesti în minte o singurã prejudecatã, ca apoi sã nu fii 
prãpãstenie, la care sã nu ajungi în chipul cel mai logic cu putintã. De
 aceea Biserica enumerã printre pãcatele mintii si prejudecãtile.
 Pãrintele Arsenie Boca
din "Cãrarea împãratiei"
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu