vineri, 18 martie 2016

Doamne şi Stăpânul vieţii mele,...dăruieşte-mi ca să-mi văd greşalele mele ...




„Doamne şi Stăpânul vieţii mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire şi al grăirii în deşert nu mi-l da mie.
Iar duhul curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi al dragostei, dăruieşte-l mie, robului Tău.
Aşa Doamne, Împărate, dăruieşte-mi ca să-mi văd greşalele mele şi să nu osândesc pe fratele meu, că binecuvântat eşti în vecii vecilor. Amin”.
Rugăciunea Sf. Efrem Sirul

Sfântul Inokentie al Odesei: "Nu ne face plăcere să ne vedem păcatele şi deseori închidem ochii asupra lor. Dar cercetarea de sine şi spovedania sunt temeiurile oricărei îndreptări şi iertări. Deci creştinul cel adevărat se va deprinde să-şi vadă căderile şi slăbiciunile, ca să se lecuiască de ele cu ajutorul harului dumnezeiesc, fiind aspru cu sine şi îngăduitor cu ceilalţi."

"Prin Taina Sfintei Spovedanii, numita si Taina Pocaintei sau a Marturisirii, întelegem marturisirea pacatelor, stabilirea tratamentului corespunzator bolii noastre si dezlegarea urmata de iertarea pacatelor marturisite.
Aceasta Taina a fost instituita de Mântuitorul nostru Iisus Hristos dupa Învierea Sa, când S-a aratat Apostolilor si a suflat asupra lor zicând: “Luati Duh Sfânt; carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute”. (Ioan 20, 22-23)
Momentele Tainei:
a) Marturisirea pacatelor : De vom cadea în pacat, îndata sa ne ridicam din el marturisindu-l, sa punem îndata peste rana sufletului nostru alifia pocaintei si sa mergem mai departe. Pacatul sa nu slabeasca osârdia inimii noastre si rana sa nu omoare puterea cugetului nostru. Sa nu uitam ca pacatele vechi, nemarturisite din diverse motive, ne pot aduce osânda (boala) noua, la intervale mari de timp de la faptuirea lor.
b) Stabilirea tratamentului spiritual (canon): Dupa momentul chirurgical sufletesc de marturisire a pacatelor cu hotarâre, este necesar sa acceptam si sa urmam cu strictete tratamentul spiritual, care va duce cu siguranta la însanatosirea noastra. Aceasta operatie de salvare prin marturisirea pacatelor face ca pacatul sa fie sters din lagarele sufletului nostru. Dar la orice rana deschisa, dupa vindecare ramâne o cicatrice. Deci ceea ce a ramas în sufletul nostru este marca ranii respective, cicatricea corespunzatoare care, lovita în aceleasi circumstante cum s-a facut odinioara, se poate redeschide mai rau decât a fost. Prin urmare, canonul (tratamentul sufletesc) mentine mereu mintea treaza, pentru ca sa nu ne mai lovim în acelasi loc, adica, sa nu ne mai proiectam niciodata gândul catre pacatul respectiv.
c) Dezlegarea si iertarea pacatelor: Se vindeca si, în final, se mântuieste cel care accepta minunea ca Dumnezeu are cu adevarat puterea de a ierta pacatele. În spovedanie trebuie sa-L vedem pe Hristos Judecatorul, care ne elibereaza de sentinta osândirii, dar trebuie sa-L vedem si pe Hristos Vindecatorul, care restaureaza vasul spart de pacat si reînnoieste viata. Deci, Taina Spovedaniei trebuie privita atât sub aspect juridic, cât si terapeutic. Taina Spovedaniei alaturi de Taina Sfântului Maslu, trebuie vazute ca aspecte complementare ale uneia si aceleiasi “Taine Vindecatoare”."

Sursa: "Îndrumar pentru restabilirea sănătăţii" -Protosinghel Sofian Ardelean -Editata de Manastirea Brazi, Bucuresti, 2000

Niciun comentariu: