sâmbătă, 22 februarie 2025

Notă de lectură: ”La capăt de milenii” – o reflecție asupra destinului umanității

 
La capăt de milenii
de Traian Dorz

 
La capăt de milenii suntem şi parcă la sfârşit de lumi; 
gândind la aste adevăruri, simţi cum te-neci şi te sugrumi 
şi parcă-un semn apocaliptic apare pe un negru nor, 
cumplit şi crâncen, şi haotic, şi rece, şi-nspăimântător.
 
Talazuri şi talazuri, – urlet şi râset vin şi trec căzând, 
tirani, tiranizaţi – grămadă –, aplaudând şi blestemând, 
minţiţi şi mincinoşi, de-a valma, ucişi şi ucigaşi se-adun’ 
şi se împing către Infernul cel mai cumplit şi mai nebun.
 
Oh, iată-nfăţişarea gloatei ce, lepădând pe Dumnezeu 
şi sugrumându-şi conştiinţa, se-nchină-acestui Astarteu 
cu semnul celui-fără-unu şi numele cel fioros, 
mergând spre blestemul şi-osânda, şi Judecata lui Hristos.
 
…Mai este poate o scânteie, dar cea din urmă, să mai speri 
spre-o îndoielnică salvare, în clipa ultimei căderi; 
agaţă-te de firu-acesta, rupându-te de-al lor şuvoi, 
’nainte de-a cădea-n gheena îngrozitorului Apoi.
 
E încă Har, – se poate încă, 
– dar se prea poate şi să nu; 
acum chiar parcă arde puntea pe care te mai legeni tu 
şi-i gata să se rupă firul şi cel din urmă ce-l mai ai, 
şi, vai, – nu mai rămâne după decât un vai, 
– un veşnic vai!…
 
 
Poezia aceasta a poetului Traian Dorz,  cunoscută pentru profunzimea și gravitatea sa,rezonează atât de mult și în zilele noastre, chiar dacă a fost scrisă cu mult timp înainte de anul 1989. Versurile evocă imagini apocaliptice, de haos și suferință, reflectând o lume în derivă, caracterizată de tiranie, minciună și violență și au relevanță și astăzi, în contextul provocărilor globale și sociale pe care le trăim.
 
Aș îndrăzni să spun că versurile de mai sus, sunt vizionare, deoarece multe din frământările și crizele menționate în poezie pot fi regăsite în realitatea contemporană. Descrierea gloatei care își pierde credința și moralitatea, îndreptându-se către autodistrugere, poate fi văzută ca o avertizare profetică asupra pericolelor pe care le înfruntăm atunci când ne îndepărtăm de valorile creștine și morale.
 
În ansamblu, poezia  ”La capăt de milenii suntem” are menirea de a trezi conștiința și de a încuraja meditația, invitând cititorii să reflecteze asupra sensului existenței și asupra căii pe care o urmează.  Mesajul ei este relevant și în ziua de azi, oferind o perspectivă profundă și critică asupra lumii și a comportamentului uman.
 
Iată câteva dintre temele universale pe care le abordează poetul Traian Dorz, în versurile de mai sus: Apocalipsa și sfârșitul lumii; Tirania și opresiunea;  Minciuna și adevărul; Credința și apostazia;  Nădejdea și disperarea;  Judecata și răscumpărarea:
 
Este fascinant cum versurile acestea reușesc să vorbească cititorilor din orice epocă, capturând esența preocupărilor umane universale.
 
Temele enumerate mai sus pot fi comparate cu cele din multe alte poezii celebre. Iată câteva exemple:
 
Apocalipsa și sfârșitul lumii:
"The Second Coming" ( 1 )  de William Butler Yeats:
 
”Turning and turning in the widening gyre
The falcon cannot hear the falconer;
Things fall apart; the centre cannot hold;
Mere anarchy is loosed upon the world,
The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere
The ceremony of innocence is drowned;
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity. ..”
 
A doua venire
 
”Rotindu-se într-o spirală din ce în ce mai largă,
Şoimul nu mai aude şoimarul.
Părţile se desfac; centrul nu le mai poate ţine;
Anarhia se răspândeşte-n lume,
Mareea sângelui vlăguit încetează să pulseze - pretutindeni
Ceremonia inocenţei a devenit inutilă;
În timp ce oamenilor buni le lipsesc convingerile,
Ticăloşii sunt plini de pasiuni intense …”
 
William Butler Yeats a fost un poet și dramaturg irlandez, una dintre cele mai importante figuri al literaturii secolului XX, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1923. Această poezie explorează temele apocalipsei și sfârșitul lumii prin imagini puternice și simbolism. La fel ca și poetul Traian Dorz, poetul  Yeats William descrie o lume în haos și declin moral.
 
Tirania și opresiunea:
"Invictus" (2) de William Ernest Henley:
 
”…In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeonings of chance
My head is bloody, but unbowed…”
 
Neînvins
 
”…N-am plâns cînd îmi intrase gheara
nenorocirilor în piept.
Când capul mi-l sloboade fiara
rămân însângerat, dar drept…”
 
Deși nu tratează direct tirania, această poezie explorează rezistența și curajul în fața opresiunii. Henley subliniază puterea spiritului uman de a înfrunta adversitățile. William Ernest Henley a fost un poet, scriitor, critic și editor britanic. Deși a scris mai multe cărți de poezie, Henley este amintit cel mai des pentru poemul său din 1875 „Invictus”
 
Minciuna și adevărul:
"The Hollow Men" (3) de T.S. Eliot:
 
”We are the hollow men
We are the stuffed men
Leaning together
Headpiece filled with straw. Alas!
Our dried voices, when
We whisper together
Are quiet and meaningless
As wind in dry grass
O r rats' feet over broken glass
In our dry cellar
 
Shape without form, shade without colour,
Paralysed force, gesture without motion;
 
Those who have crossed
With direct eyes, to death's other Kingdom
Remember us-if at all-not as lost
Violent souls, but only
As the hollow men
The stuffed men…”
 
Oamenii goi
 
”Noi suntem oamenii goi,
Noi suntem oamenii umpluți,
Sprijinindu-ne unii de alții,
Capete umplute cu paie. Vai!
 
Vocile noastre uscate, când
Șoptim împreună,
Sunt stinse și fără sens,
Ca vântul prin iarba uscată
Sau pașii șovăielnici ai șoarecilor
Pe sticla spartă din pivnițe uscate.
 
Figuri fără formă, umbre fără culoare,
Forță paralizată, gest fără mișcare.
 
Cei care au trecut
Cu ochii drepți prin moarte,
În regatul celuilalt,
Dacă își amintesc de noi –
Nu ca de suflete pierdute,
Ci doar ca de oamenii goi,
Oamenii umpluți….”
 
 Eliot descrie o societate golită de sens și moralitate, unde minciuna și adevărul se amestecă. Această temă a degradării morale și a lipsei de autenticitate este similară cu cea din poezia  ”La capăt de milenii”, de la care am pornit gândurile acestea. Thomas Stearns Eliot a fost un poet, dramaturg și teoretician literar britanic de origine americană, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură. Prin arta sa remarcabilă, T.S. Eliot a revoluționat întreaga poezie modernă engleză.
 
Credința și apostazia:
"Dante's Inferno" (4) de Dante Alighieri:
 
 În această epopee, Dante explorează consecințele pierderii credinței și apostaziei, descriind pedepsele din Infern pentru diferite păcate. Temele credinței și răspunderii sunt centrale în ambele opere. Durante di Alighiero degli Alighieri a fost un poet și filosof italian, om politic florentin, cel mai mare scriitor european din Evul Mediu. Autor al Divinei Comedii, capodoperă a literaturii universale, Dante este primul mare poet de limbă italiană, Sommo Poeta.
 
Nădejdea și disperarea:
"Hope is the Thing with Feathers" (5) de Emily Dickinson:
 
”I've heard it in the chillest land -
And on the strangest Sea -
Yet, never, in Extremity,
It asked a crumb - of Me.”
 
Speranța are aripi
 
”Am auzit-o-n cele mai înfrigurate locuri,
Pe cele mai învolburate mări –
Dar niciodată când m-am aflat la ananghie
Nu mi-a pretins nici mulţumiri, nici dări.”
 
 Deși tonul este diferit, tema centrală a speranței ca o forță persistentă este similară cu cea din poezia poetului Traian Dorz. Emily Elizabeth Dickinson a fost o poetă americană. Tematica liricii sale cuprinde: dragostea, singurătatea, moartea. Prin forța novatoare a operei, concentrarea expresiei poetice în forme epigramatice și densitate metaforică, este o precursoare a imagismului secolului al XX-lea.
 
 Judecata și răscumpărarea:
"Paradise Lost" (6) de John Milton
 
Lucrarea lui John Milton, Paradisul Pierdut, este una din cele mai remarcabile poeme din literatura engleză. Prin intermediul talentului său artistic şi erudiţiei sale, Milton a adus la lumină prin această lucrare, elementele cheie ale existenței, și anume: facerea lumii, căderea în păcat și răscumpărarea adusă de Hristos. Ideea centrală din rândurile poeziei este: măreția lui Hristos asupra lumii, căderea omenirii în păcat, răscumpărarea, ispita adusă de diavol și bucuria unei vieți veșnice. Aceste teme sunt comparabile cu cele din poezia poetului Traian Dorz. John Milton a fost un poet savant, a cărui ambiție era să creeze opere de talia epopeilor clasice și care avea puternice vederi teologice. A murit la 8 noiembrie 1674.
 
Prin aceste comparații, am dorit să evidențiez forța și universalitatea temelor din poezia poetului Traian Dorz, care transcend epocile și culturile. Deși scrisă într-un context specific, ”La capăt de milenii” vorbește despre dilemele fundamentale ale umanității: haosul moral, decăderea spirituală, dar și ultima nădejde a salvării.

Așa cum marile opere literare ale lumii au reflectat, fiecare generație se confruntă cu propria criză de identitate, credință și adevăr. Însă, dincolo de întuneric, există mereu posibilitatea alegerii – un fir subțire de lumină care poate ghida sufletul către înviere.
 
Surse:

Niciun comentariu: