Î. P. S. Sa Bartolomeu Anania este arhiereul în care fraţii ostaşi au  avut întotdeauna sprijin şi îmbărbătare. În repetate rânduri, vocea sa  părintească, puternică şi impunătoare s-a făcut auzită cu folos pentru  mersul înainte al Lucrării Oastei Domnului.
„ Sunt un sprijinitor al Oastei Domnului şi, în sensul creştin al  cuvântului, sunt mândru că am intervenit de mai multe ori în favoarea  ei“ 
Î. P. S. Părinte, ce ne puteţi spune, din înalta treaptă a  slujirii arhiereşti, despre Mişcarea duhovnicească a Oastei Domnului ?
Eu am cunoscut Oastea Domnului nu atât ca organizaţie, ci mai mult  prin intermediul unor oameni reprezentativi. Eram proaspăt intrat în  Patriarhie, în toamna anului 1948, deci se instalase regimul comunist.  Nu ştiu dacă la acea vreme Oastea Domnului era sau nu formal interzisă,  dar ştiu că l-am cunoscut la Bucureşti pe Lascarov Moldovanu, care a  fost un mare intelectual şi un mare animator al Oastei Domnului şi care,  cu îngăduinţa Patriarhului Iustinian, mergea în Biserica Sf. Spiridon  şi vorbea credincioşilor la anumite ore, în afara spaţiului liturgic.  Aşa am luat cunoştinţă, mai mult, cu Oastea Domnului. Înainte de a o  cunoaşte din literatură şi din mărturii directe.
Am stat în închisoare cu oameni care făceau parte din Oastea Domnului  şi care, realmente, sufereau pentru credinţă. Nu le mai ţin minte  numele. În închisoare, de multe ori, stai doar câteva ceasuri cu cineva  într-o celulă şi se fac schimbările.
Sunteţi unul dintre sprijinitorii constanţi ai Oastei Domnului.  De unde până unde, Î. P. S. Părinte… această simpatie, uneori chiar  „partizanat“ cu Oastea?
În ceea ce mă priveşte, sigur că sunt un sprijinitor al Oastei  Domnului şi, în sensul creştin al cuvântului, sunt mândru că am  intervenit de mai multe ori în favoarea ei. Pentru că Oastea Domnului a  fost şi se găseşte încă sub semnele unor controverse din partea unora  care n-o înţeleg suficient. Care mai mult se tem de ea decât să o  iubească. Aşa încât şi în Sf. Sinod am pledat pentru ca Oastea Domnului  să funcţioneze sub umbrela ocrotitoare, sub binecuvântarea Bisericii  Ortodoxe Române. De asemenea, am intervenit  ca săptămânalul Iisus Biruitorul să poată apărea cu binecuvântarea Sf.  Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Totodată, am încurajat şi  activitatea părintelui Vasile Mihoc, admirabilul profesor de Noul  Testament de la Facultatea de Teologie din Sibiu. Şi care este, într-un  fel, duhovnicul şi îndrumătorul Oastea Domnului.
Am cunoscut pe conducătorii Oastei Domnului la câteva şedinţe pe care  le-am avut, în special când s-a ivit grupul dizident al lui Suciu, şi  am intervenit puternic să despărţim apele. Pentru că, la un moment dat,  din cauza grupului Suciu, începuse să se creeze o stare de confuzie. Şi  eu am fost întotdeauna de principiul că un dialog real între două sau  mai multe entităţi se face numai pe baza unor identităţi precise, bine  definite.
Aşa încât, din oficiu şi răspunderea pe care o am, încurajez  activitatea fraţilor ostaşi, sunt în legătură permanentă cu ei, îi văd  şi în timpul anului, nu numai când vin cu grămada să mă colinde de  Crăciun – vin câte 120 – 140 şi îmi face foarte-foarte mare plăcere să  îi văd. Oameni liniştiţi, cumsecade, şi care îşi propun, prin liber  consimţământ, să ducă o viaţă creştină mai elevată, mai controlată, şi  deci, călăuzitoare către mântuire.
„Nu numai mândria trebuie să ne fie străină, dar chiar suficienţa de sine“
Tocmai mă pregăteam să vă întreb care este cartea de identitate a  unui ostaş sau dacă există vreo diferenţă între ostaşul Domnului şi…  neostaş?
Acuma ce se întâmplă… Sigur că trebuie să fim foarte atenţi. Eu i-am  îndemnat întotdeauna pe ostaşi să nu capete conştiinţă de sine că sunt  mai buni decât alţi creştini, pentru că se contravine principiului. Şi  noi de-abia am trecut de Duminica vameşului şi a fariseului. Care va să  zică, nu numai mândria trebuie să ne fie străină, dar chiar suficienţa  de sine. Până şi sfântul are o anumită nelinişte. Şi chiar în predica  mea de alaltăieri din catedrală (din 24. 02. 2008, data inverviului,  Duminica Vameşului şi a Fariseului, n. n.) am subliniat acest lucru.  Fariseul era un om liniştit, pentru că ajunsese la suficienţa de sine,  încât credea că ceea ce face el – şi care nu erau decât obligaţiile  prevăzute de lege – sunt de ajuns pentru ai asigura liniştea  sufletească. El nu minţea, era corect în ceea ce spunea, dar avea  suficienţa aceea de sine care îl făcea liniştit. Pe câtă vreme vameşul  era un suflet mai mult decât neliniştit. Era zbuciumat. Şi atunci sigur  că putem răspunde la o întrebare: bine, noi am auzit despre isihasm şi  despre isihaşti. Or, isihia înseamnă linişte. Şi atunci, nu este isihia  un îndemn la linişte? Şi am spus: nu! Isihia înseamnă liniştea de a te  şti neliniştit.
Ce îi spune şi îi cere Oastei Domnului societatea aceasta  rulantă, cu sinuciderea la purtător, în care trăim? Sau cum ar trebui  Oastea Domnului să se adapteze noilor imperative?
Bine, eu nu cred că Oastea Domnului este mai conservatoare decât  Biserica însăşi. Dar Biserica, totuşi fiind conservatoare, adică  păstrând legătura cu Tradiţia, este deschisă noului şi înnoirii. Să nu  uităm că în Biserică lucrează Duhul Sfânt care pe toate le face noi. Şi  noi, în rugăciunile noastre, îl rugăm să se înnoiască întru noi şi să ne  reînnoiască. Aşa că suntem deschişi noului, în măsura în care noul este  ziditor, este constructiv. Respingem noul şi noutăţile care sunt  distrugătoare de suflet. De aceea, împreună cu Biserica, cred că şi  Oastea Domnului manifestă, chiar dacă nu foarte zgomotos – şi este bine  lucrul acesta – convingerea că respinge noutatea care vine mai mult din  afară şi care înseamnă şi stricarea credinţei, dar mai ales stricarea  moravurilor. Care vin cu patimile, cu drogurile, cu homosexualitatea, cu  desfrâul, cu legalizarea prostituţiei şi aşa mai departe.
Asistăm –  avem tot mai puternic impresia – la o ocultare a  spaţiului nostru de simţire, la o receptare superficială a mesajului  revelat. Poate Oastea Domnului să-şi vertebreze discursul pe o asumare  imperativă, actuală, a misiunii ei?
Da, eu am subliniat în ultima vreme, necesitatea unei teologii  apologetice, care înseamnă nu numai apărarea credinţei împotriva  necredinţei şi a deformării credinţei, dar şi în sensul de acces al  misterului către raţiune. Aceasta este apologetica. În sensul strict  teologic al cuvântului. Creştinismul este un mister. În cea mai mare  măsură. Dar sunt oameni care vor să perceapă misterul şi cu ajutorul  raţiunii. Şi apologetica este ştiinţa care deschide această cale către  înţelegere. Şi eu cred că Oastea Domnului, aşa militantă cum este,  trebuie să depăşească (dar nu numai Oastea Domnului, întreaga Biserică  Ortodoxă Română) inerţiile, şi într-un fel, formalismul, care ne  pândeşte (dacă nu s-a instalat, ne pândeşte!), rutina sau obişnuinţele.  Şi să mergem către performantia excelentiae. Eu am spus-o şi  studenţilor noştri teologi că nu mai este suficient să fii bun sau  foarte bun. Trebuie să fii neapărat excelent în vremurile noastre ca să  poţi dialoga cu excelenţele lumii.
„Eu am stat în închisoare cu ostaşi ai Domnului care sufereau cu seninătate pentru credinţa lor“
Profit de faptul că mă găsesc în prezenţa unei puternice  personalităţi ale scrisului, şi ale culturii, în genere, româneşti. Aş  vrea să ne vorbiţi puţin şi despre influenţa cultural-spirituală a  Oastei Domnului. Cum apreciaţi literatura Oastei? 
E o literatură bună. E adevărat, în mare parte este o literatură de  popularizare. Şi în privinţa aceasta, fratele Traian Dorz este relevant.  Dar desigur, Oastea Domnului nu este alcătuită numai din intelectuali,  ci cei mai mulţi dintre ei sunt oameni simpli, care trebuie să aibă  acces la această literatură… la cântările care se fac. Dar eu cred că cu  vremea, Oastea Domnului îşi va constitui şi o – să zic aşa – categorie  de intelectuali ( conducătorii ei sunt intelectuali, fără-ndoială!) care  să o facă să fie deschisă şi către anumite elite intelectuale. Sunt o  seamă de intelectuali care vor dialogul cu Biserica. Şi dialogul se  poate face şi prin Oastea Domnului.
„Iubirea se măsoară numai prin ceea ce dă“, spunea odinioară  fratele Traian Dorz. Dacă ar fi să operăm în cheia acestei grile – fie  şi la modul absolut empiric – şi-a iubit Oastea Domnului Biserica?
Şi-a iubit-o! Prin faptul că şi-a păstrat credinţa, în primul rând.  Adică a rezistat, mai cu seamă că a trecut prin încercări tot atât de  grele ca şi Biserica. Eu am stat în închisoare cu ostaşi ai Domnului  care sufereau cu seninătate pentru credinţa lor, nu erau prăbuşiţi  câtuşi de puţin. Şi aşişderi şi Oastea Domnului, pentru că nu putem  spune Oastea Domnului şi Biserica. Oastea Domnului este în Biserică.
L-aţi cunoscut pe fratele Traian Dorz?
Nu, nu am avut prilejul.
Un cuvânt pentru tineretul Oastei.
Da, eu obişnuiesc să mă adresez tineretului. Întâi şi întâi să-şi  însuşească spiritul de discernământ. Adică chiar dacă nu este prea  familiarizat cu problemele religioase, să poată să discearnă între bine  şi rău. Şi, mai cu seamă, să se ferească de ispitele tinereţii, care vin  cu duiumul din afara graniţelor ţării noastre. Accentul meu cade însă,  în special, pe droguri. Citesc cu îngrijorare prin presă că România a  devenit nu numai o placă turnantă a drogurilor, dar şi o consumatoare de  droguri, şi că acerst lucru se întâmplă mai ales în licee. Eu am dat  instrucţiuni tuturor profesorilor de religie şi preoţilor să nu mai  socotească acest lucru un tabu, ci să-l abordeze. Şi am atras atenţia că  de la orice viciu poate exista o cale de întoarcere – şi de la alcool,  şi de la tutun, şi de la jocul de cărţi – numai de la droguri nu. Pentru  că te acaparează de la prima injecţie. Şi devii dependent, adică devii  sclav şi, în primul rând, pierzi libertatea ta personală, care este cel  mai mare bun pe care Dumnezeu l-a dat omului. Şi dacă ţi-o pierzi şi pe  aceasta, practic încetezi să mai fii om şi te duci la moarte sigură.  Chiar dacă se numeşte moarte albă. Aşa că m-aş concentra asupra acestui  îndemn faţă de tineri, şi ostaşi şi neostaşi, de toate categoriile. Şi,  mai mult decât atât, ei, care sunt angajaţi într-o viaţă mai bună, să  stea de vorbă cu colegii lor şi să-i îndemne. Fiecare suflet pe care-l  fereşti de asemenea ispite este un suflet câştigat.
Romeo Petrașciuc
 (interviu publicat în volumul Omoforuri. Arhierei ai Bisericii Ortodoxe Române despre Oastea Domnului, Ed. Agnos, Sibiu, 2009)
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu