Primind in mod frecvent Euharistia suntem ingrijiti spiritual, fiind hraniti spre “spor in viata si in credinta si in intelegerea duhovniceasca”.
EUHARISTIA
Sfanta Euharistie sau Sfanta Impartasanie sta chiar in centrul vietii Poporului lui Dumnezeu. Totul in Biserica conduce la Euharistie si tot acolo isi gaseste sursa, implinirea tuturor Tainelor Bisericii.
O NECESITATE
O NECESITATE
In capitolul sase al Evangheliei dupa Ioan, Iisus Hristos vorbeste despre necesitatea Euharistiei in termeni foarte clari:
Daca nu veti manca trupul Fiului Omului si nu veti bea sangele Lui, nu veti avea viata in voi.( Ioan: 53)
PARTICIPARE…
Euharistia este, in esenta, o masa. Astfel, ea nu a fost “inventata” de Iisus Hristos. In vremea Vechiului Testament existau deja mese religioase. Euharistia este o masa specific legata de masa Pastilor Vechiului Testament care era o aducere aminte a eliberarii israelitilor din robia egiptenilor. In ajunul mortii Sale, Iisus Hristos a stat la ospatul Pastilor impreuna cu ucenicii Lui: Iar pe cand mancau ei, Iisus, luand paine si binecuvantand, a frant si, dand ucenicilor, a zis: “Luati, mancati, acesta este trupul Meu”. Si luand paharul si multumind, le-a dat , zicand: “Beti dintru acesta toti, ca acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor”. ( Matei 26: 26-28) Hristos a transformat masa de Pasti in centrul vietii crestine, in trairea prezentei lui Hristos cel Inviat in mijlocul Poporului Sau. Euharistia nu este doar o amintire a unui eveniment trecut; ea este mai degraba participarea noastra la viata, moartea, si invierea lui Iisus Hristos si marturisirea nadejdii ca El se va intoarce intru slava: Paharul binecuvantarii, pe care-l binecuvantam, nu este, oare, impartasirea cu sangele lui Hristos? Painea pe care o frangem nu este, oare, impartasirea cu trupul lui Hristos? ( 1 Corinteni 10: 16) Iisus Hristos este noul si vesnicul Miel de Pasti care ne-a eliberat pe noi din robia raului, a ignorantei, si a mortii si ne conduce pe noi la viata vesnica a Imparatiei lui Dumnezeu.
PARTICIPARE…
Euharistia este, in esenta, o masa. Astfel, ea nu a fost “inventata” de Iisus Hristos. In vremea Vechiului Testament existau deja mese religioase. Euharistia este o masa specific legata de masa Pastilor Vechiului Testament care era o aducere aminte a eliberarii israelitilor din robia egiptenilor. In ajunul mortii Sale, Iisus Hristos a stat la ospatul Pastilor impreuna cu ucenicii Lui: Iar pe cand mancau ei, Iisus, luand paine si binecuvantand, a frant si, dand ucenicilor, a zis: “Luati, mancati, acesta este trupul Meu”. Si luand paharul si multumind, le-a dat , zicand: “Beti dintru acesta toti, ca acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor”. ( Matei 26: 26-28) Hristos a transformat masa de Pasti in centrul vietii crestine, in trairea prezentei lui Hristos cel Inviat in mijlocul Poporului Sau. Euharistia nu este doar o amintire a unui eveniment trecut; ea este mai degraba participarea noastra la viata, moartea, si invierea lui Iisus Hristos si marturisirea nadejdii ca El se va intoarce intru slava: Paharul binecuvantarii, pe care-l binecuvantam, nu este, oare, impartasirea cu sangele lui Hristos? Painea pe care o frangem nu este, oare, impartasirea cu trupul lui Hristos? ( 1 Corinteni 10: 16) Iisus Hristos este noul si vesnicul Miel de Pasti care ne-a eliberat pe noi din robia raului, a ignorantei, si a mortii si ne conduce pe noi la viata vesnica a Imparatiei lui Dumnezeu.
…SI MULTUMIRE
Ca si cuvant, termenul Euharistiei provine din grecescul eucharistia, care inseama recunostinta sau multumire. Aceasta denumire este data mesei sfinte—intreaga activitate de adunare, de rugaciune, de citire a Sfintei Scripturi, si de vestirea Cuvantului lui Dumnezeu. Este folosit cuvantul Euharistie intrucat intelesul deplin al Ospatului Domnului este acela de a da multumire lui Dumnezeu pentru toate cate a facut prin crearea, mantuirea, si sfintirea lumii. Euharistia mai este numita si Sfanta Impartasanie intrucat ne aduce intr-o impreuna partasie cu Dumnezeu, cu fiecare dintre noi, si cu Poporul lui Dumnezeu din toate timpurile.
ADEVARATUL TRUP SI SANGE AL LUI HRISTOS
Crestinii ortodocsi inteleg exclusiv Euharistia ca insasi prezenta lui Hristos. Ceea ce credinciosul primeste este adevaratul Trup si adevaratul Sange al lui Iisus Hristos care este oferit ca jertfa de rascumparare. Acestea sunt enuntate in rugaciunea spusa inainte de primirea Euharistiei: Cred, Doamne, si marturisesc ca tu esti cu adevarat Hristos, Fiul Dumnezeului celui Viu, care ai venit sa mantuiesti pe cei pacatosi, dintre care cel dintai sunt eu. Cred de asemenea ca acesta este Insusi preacurat Trupul Tau, si acesta este Insusi scump Sangele Tau... ( Sfanta Liturghie) Euharistia este adevarat Trupul si Sangele lui Hristos deoarece: - Iisus Hristos spune foarte clar:”Acesta este Trupul Meu…Acesta este Sangele Meu”. - Duhul Sfant—“Duhul Adevarului” care “pe toate le implineste”---preschimba darul nostru de paine si vin in Trupul si Sangele lui Hristos; - Credinta noastra ne indeamna sa credem ca toate acestea sunt bine intemeiate si adevarate. Tainele lui Dumnezeu nu pot fi explicate sau “rationalizate”exclusive in limitatii termini omenesti.
PRIMIREA EUHARISTIEICa si cuvant, termenul Euharistiei provine din grecescul eucharistia, care inseama recunostinta sau multumire. Aceasta denumire este data mesei sfinte—intreaga activitate de adunare, de rugaciune, de citire a Sfintei Scripturi, si de vestirea Cuvantului lui Dumnezeu. Este folosit cuvantul Euharistie intrucat intelesul deplin al Ospatului Domnului este acela de a da multumire lui Dumnezeu pentru toate cate a facut prin crearea, mantuirea, si sfintirea lumii. Euharistia mai este numita si Sfanta Impartasanie intrucat ne aduce intr-o impreuna partasie cu Dumnezeu, cu fiecare dintre noi, si cu Poporul lui Dumnezeu din toate timpurile.
ADEVARATUL TRUP SI SANGE AL LUI HRISTOS
Crestinii ortodocsi inteleg exclusiv Euharistia ca insasi prezenta lui Hristos. Ceea ce credinciosul primeste este adevaratul Trup si adevaratul Sange al lui Iisus Hristos care este oferit ca jertfa de rascumparare. Acestea sunt enuntate in rugaciunea spusa inainte de primirea Euharistiei: Cred, Doamne, si marturisesc ca tu esti cu adevarat Hristos, Fiul Dumnezeului celui Viu, care ai venit sa mantuiesti pe cei pacatosi, dintre care cel dintai sunt eu. Cred de asemenea ca acesta este Insusi preacurat Trupul Tau, si acesta este Insusi scump Sangele Tau... ( Sfanta Liturghie) Euharistia este adevarat Trupul si Sangele lui Hristos deoarece: - Iisus Hristos spune foarte clar:”Acesta este Trupul Meu…Acesta este Sangele Meu”. - Duhul Sfant—“Duhul Adevarului” care “pe toate le implineste”---preschimba darul nostru de paine si vin in Trupul si Sangele lui Hristos; - Credinta noastra ne indeamna sa credem ca toate acestea sunt bine intemeiate si adevarate. Tainele lui Dumnezeu nu pot fi explicate sau “rationalizate”exclusive in limitatii termini omenesti.
Niciodata nu am accepta o invitatie la cina pentru ca apoi sa refuzam sa participam la masa. Tot asa, trebuie sa ne straduim sa participam la masa euharistica ori de cate ori ne este oferita. Cuvintele preotului”Cu Frica de Dumnezeu, cu credinta si cu dragoste apropiati-va!”sunt invitatia Mantuitorului de a “primi Trupul lui Hristos” si de a “gusta din izvorul cel fara de moarte”. Deasa impartasanie cere totusi o atenta pregatire. Inaintea primirii Euharistiei, trebuie:
- Sa ne recunoastem pacatosenia si sa cautam in mod sincer iertarea lui Dumnezeu prin Taina Marturisirii ;
- Sa dorim comuniunea cu Tatal prin Iisus Hristos, Fiul Sau si voia Domnului in viata noastra
- Sa rezervam un timp de rugaciune, post si meditatie, permitand gandurilor noastre sa fie conduse de “gandul lui Hristos” in Duhul Sfant.
PENTRU CRESTINII ORTODOCSI EUHARISTIA ESTE DECI:
- Taina Tainelor; - Adevaratul Trup si Sange al Domnului nostru Iisus Hristos care se da Spre Iertarea Pacatelor - izvorul vietii duhovnicesti; - ceea ce ne aduce in comuniune cu Dumnezeu; - cea mai desavarsita cale de a ne arata iubirea pentru Dumnezeu multumindu-I pentru toate cate a facut pentru noi; - semnul real si vizibil prin care suntem cu adevarat madulare ale Trupului lui Hristos, Biserica.
- Taina Tainelor; - Adevaratul Trup si Sange al Domnului nostru Iisus Hristos care se da Spre Iertarea Pacatelor - izvorul vietii duhovnicesti; - ceea ce ne aduce in comuniune cu Dumnezeu; - cea mai desavarsita cale de a ne arata iubirea pentru Dumnezeu multumindu-I pentru toate cate a facut pentru noi; - semnul real si vizibil prin care suntem cu adevarat madulare ale Trupului lui Hristos, Biserica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu