Cuviosul Nichita Stithatul, scriitor
filocalic și ucenic al Sfântului Simeon Noul Teolog
"Celor ce sporesc în dragostea faţă de Dumnezeu, El le dăruieşte har îndoit, în timp ce pe cei robiţi lumii şi amăgirilor ei, Dumnezeu îi biciueşte cu ispite şi necazuri şi mai mari, până când vor ajunge şi ei, prin lacrimi, să câştige neplăcerea faţă de lucrurile văzute şi nestatornice, îndreptându-se spre Dumnezeu, sensul şi raţiunea lor supremă"
( Cuviosul
Nichita Stithatul, Cele 300 de capete despre făptuire, despre fire şi despre
conştiinţă, în Filocalia…, Volomul VI, p. 261. )
„Bolile sunt folositoare celor începători în viaţa virtuoasă. Ele fac trupul neputincios, ca să-l ajute în vestejirea şi slăbirea aprinderii aflătoare în el; iar cugetul pământesc al sufletului îl subţiază, în vreme ce-i întăresc şi îi împuternicesc curajul, de poate spune după dumnezeiescul apostol: (2Cor.XII,10). Dar pe cât sunt de folositoare bolile acestora, pe atât de vătămătoare sunt ele celor ce-au sporit în ostenelile virtuţilor şi s-au ridicat deasupra simţurilor şi au ajuns la vederi cereşti. Căci îi întrerup de la îndeletnicirea cu cele dumnezeieşti, le îngroaşă prin dureri şi greutăţi partea înţelegătoare a sufletului, o tulbură cu norul descurajării şi usucă lacrimile umilinţei cu seceta durerilor”
( Cuviosul
Nichita Stithatul, Cele 300 de capete despre făptuire, despre fire şi despre
conştiinţă, în Filocalia…, Volomul VI, p. 248-249. )
„Smerenia şi iubirea sunt începutul şi capătul ultim al
celor două părţi ale şirului dumnezeiesc al tuturor virtuţilor. Căci smerenia
e începutul de jos cel mai din cap al acestui şir, iar iubirea, sfârşitul lui
de sus, cel mai din urmă. Smerenia pune începutul urcuşului scării, iar
iubirea scoate pe cel ce îşi sprijineşte paşii pe ea la păşunile vii şi
nepătate ale firii dumnezeieşti”
( Cuviosul Nichita Stithatul, op. Cit., p 382 )
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu