Omul nemilos nu cunoaşte nici un
alt drept decât dreptul pumnului şi dreptul fiarei. Când tiranul este şi
viclean, iscodeşte destule lozinci şi formule făţarnice pentru a-şi
ascunde sub acestea sălbatica lui poftă de putere şi de stăpânire şi
blestemata lui foame de aur şi de glorie, – astfel ca cei stăpâniţi şi
chinuiţi de el şi de legile lui să nu mai simtă chiar aşa de dur jugul
şi lanţurile sale. Cea mai crudă fiară este un astfel de om.
Când frâul şi zăbalele sunt împodobite, calul se umflă de o prostească mândrie şi îşi scoate sufletul alergând sub biciul stăpânului din şa care îl laudă, care îl îmboldeşte, alergându-l cu laudele mai crunt decât cu loviturile. Cât de nenorocit este un astfel de dobitoc!
Când cel care stă în spatele calului va fi nemilos, viclean şi nelegiuit, el va avea pentru cel de sub el numai zăbale, numai bici, numai pinteni.
Cine se mai gândeşte atunci la foamea, la setea, la oboseala bietului truditor care, fiind nedreptăţit pretutindeni, nu mai poate striga decât spre Dumnezeu, fie animal, fie om? Este totuşi pentru fiecare o măsură şi o plată!
Omul care nedreptăţeşte vreo creatură a
lui Dumnezeu va fi judecat de Dumnezeu, Care a creat-o! Tu, cel care
chinuieşti şi exploatezi vreo biată fiinţă care nu ştie sau nu poate
să-şi strige durerea, nici să-şi caute dreptatea împotriva ta, care o
chinuieşti şi o nedreptăţeşti, nu auzi tu oare cum durerea aceasta
apăsată şi sugrumată cu silnicie de către tine strigă către Dumnezeu?
Animalul muncit flămând sau legat în stare chinuitoare, sau ţinut în locuri prea rele, sau omul osândit nevinovat, muncit neomeneşte, lăsat fără pâine, alungat fără plată, tratat ca un câine… sau dreptatea călcată în picioare, încrederea înşelată, nevinovăţia siluită, sfinţenia profanată, – toate acestea strigă asurzitor spre Dumnezeu cu atât mai puternic cu cât sunt mai sugrumate de tine, omule tiran, făţarnic şi nelegiuit. Le va auzi odată Dumnezeu.
Vai va fi de tine, care faci să strige
spre Dumnezeu contra ta vreun chinuit! Vai va fi de oricine
nedreptăţeşte, cu orice şi cu oricât, vreo fiinţă sau vreo lucrare care
nu se pot sau nu se ştiu apăra.
Dumnezeul cel Milostiv vede nedreptatea
şi intervine El în apărarea celui nedreptăţit. Dacă îţi chinuieşti
animalul, te va lăsa fără el. Dacă îţi chinuieşti un semen, te va bate
prin altul. Dacă îţi calci un legământ, te va pedepsi printr-o lepădare.
Fiecare va ispăşi prin ce păcătuieşte.
Dacă tiranizezi pe mai mulţi, osânda va
fi înmulţită cu numărul gemetelor pe care le provoci şi te va ajunge
osânda totdeauna devreme şi totdeauna necruţător. Nimeni n-a scăpat până
acum fără plată după faptele acestea.
Când omul este adânc nedreptăţit, când
îndelungată vreme îi este încălcată dreptatea sa şi este furată munca
sa, şi este dispreţuită răbdarea sa, şi este batjocorită cinstea sa şi
sufletul său, şi credinţa sa, şi familia sa, adică tot ce omul are mai
sfânt şi drept, şi scump în viaţă, – atunci foarte rar mai poate umbla
călăuzit de lumină (adică de o minte sănătoasă). Şi foarte rar se poate
lăsa îndrumat de credincioşia lui Dumnezeu (adică de simţăminte
stăpânite şi chibzuite).
Când răbdarea, indignarea şi amărăciunea
omului ajung la margini, atunci în tot ce face omul este numai
întuneric, şi nu lumină, numai nebunie, şi nu înţelepciune, numai
nechibzuinţă, şi nu măsură.
În întunericul mâniei, omul săvârşeşte
răzbunări, în întunericul urii, săvârşeşte crime, în întunericul durerii
otrăvite, omul săvârşeşte orice nelegiuire, ca să i se pară că şi-a
făcut dreptate şi că şi-a spălat faţa lui de „om”.
Cine îşi mai aduce aminte, în astfel de
clipe sălbatice şi răzbunătoare, de măsura peste care nu trebuie să
treacă? Cine ştie – şi poate atunci – să-şi oprească la timp braţul
dezlănţuit, în orbia mâniei, ca să nu treacă peste măsura dreptăţii şi
să nu săvârşească, de data aceasta el, nedreptatea, acoperindu-se astfel el însuşi cu aceeaşi vină împotriva căreia se ridicase când o săvârşise altul?
Când omul astfel dezlănţuit este
călăuzit numai de întuneric şi de cruzime, niciodată nu va face
dreptate, nu-i va pedepsi numai pe cei vinovaţi şi nu-şi va lua numai
cât este cu drept să-şi ia.
Omul pus pe răzbunare nu se va purta
cinstit, ci îi va pedepsi şi pe nevinovaţi, va lua şi cât nu-i cu
dreptate şi va face şi ceea ce este necinstit – şi va întrece astfel în
toate măsura pe care nu trebuie s-o treacă, săvârşind şi el acte de
tiranie, de cruzime, de ruşine şi nedreptate – poate şi mai mari decât
cel dinaintea lui. Ca să vină şi peste el pedeapsa prin altul, cum
venise peste altul prin el.
Ceea ce întrece măsura începe totdeauna
să strige împotriva făptaşului şi să grămădească asupra lui norii negri
ai altei răzbunări, care îi vor aduce alte trăsnete. În felul acesta se
urmează pe pământ judecăţile oamenilor şi judecata lui Dumnezeu.
În felul acesta şirul răzbunărilor se
lungeşte necurmat. Fiindcă nu există nici un rău din care să iasă binele
şi nici o nedreptate din care să nu iasă răzbunarea.
Numai dreptarul învăţăturii sănătoase al
adevărului lui Hristos şi măsura echilibrată a simţămintelor stăpânite
de ascultarea lui Hristos, numai ele pot rezolva bine şi definitiv toate
problemele relaţiilor dintre oameni, la orice nivel s-ar pune între ei
aceste probleme.
Când principiile lui Hristos îi
călăuzesc pe cei mari, ei nu-i vor mai nedreptăţi niciodată şi în nici
un fel pe cei mici. Când ele îi vor călăuzi pe cei mici, ei nu vor mai
urzi răzbunări niciodată împotriva celor mari.
Când toţi oamenii vor fi călăuziţi de
Hristos, atunci ei vor avea unii faţă de alţii acel adânc respect care
izvorăşte din lumină, adică din inteligenţă, şi din credincioşie, adică
din dragoste, care îi va face fericiţi pe toţi. Doamne, adu mai curând
Ziua aceasta! Amin.
Traian Dorz, din "Numele Biruitorului"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu