Cu o carieră începută în lumea cifrelor,
dar o viață dedicată literaturii, Dumitru Tâlvescu este unul dintre scriitorii
hunedoreni care și-au găsit vocea matură odată cu trecerea anilor. Deși
pasiunea pentru scris l-a însoțit încă din adolescență, debutul editorial a
venit mai târziu, după o îndelungată activitate în domeniul bancar. Din acel
moment, însă, literatura a devenit centrul universului său, iar de atunci proza
și poezia sa și-au găsit locul în volume apreciate atât în țară, cât și peste
hotare.
Membru al Uniunii Scriitorilor din România și președinte al Asociației Oamenilor de Cultură și Artă a Județului Hunedoara (ASOCA), Dumitru Tâlvescu continuă să promoveze literatura și să susțină comunitatea artistică locală. Cu o viziune sinceră asupra scrisului și o admirație profundă pentru marii autori ai literaturii clasice, el reușește să creeze opere care îmbină sensibilitatea poetică cu forța epică.
În acest interviu, ne vorbește despre parcursul său literar, despre influențele care i-au modelat stilul, despre întâlnirile esențiale din viața sa și despre rolul literaturii într-o lume în continuă schimbare.
S.M. Ați avut o carieră îndelungată în domeniul bancar. Cum a fost
trecerea de la acest univers riguros la cel al creației literare? A fost vreun
moment în care ați simțit că una dintre aceste direcții îl eclipsează pe
cealaltă?
D.T. Dedicația pentru specificul muncii în domeniul bancar a trebuit, vrând-nevrând
să eclipseze pasiunea mea pentru literatură. Parafrazez, întâi munca și apoi
plăcerea. În schimb, am avut timp suficient să citesc, să mă bucur de întâlniri
cu prieteni scriitori și să-mi fac fișe cu maxime sau citate care m-au marcat
în timpul lecturilor.
S.M.
Am înțeles că, în perioada în care
lucrați în bancă, cineva v-a descoperit talentul literar și v-a încurajat să
mergeți mai departe pe acest drum. Ne puteți povesti mai multe despre acest
moment? Cum v-a influențat această susținere în decizia de a vă dedica
literaturii?
D.T. Unul din clienții băncii este un cunoscut poet căruia am avut
îndrăzneala să-i ofer un caiet cu cele mai recente poeme. Părerile au fost atât
de încurajatoare, încât m-am simțit din nou, cenaclistul de la „Columna”. Au
urmat discuții pe tema poemelor, finalizate apoi în volumul „Stapân peste iluzii”. Felul cum a fost
primită cartea în mediul literar m-a încurajat să continui cu mai mult interes
și pasiune, puseurile de inspirație și să le aștern pe hârtie.
S.M. Ce rol a avut Cenaclul „Columna” în formarea dumneavoastră ca scriitor?
D.T. Despre cenaclul „Columna” aș putea scrie un volum. Profesorul
meu din liceu, Domnul Titu Rădoi, care preda Istoria literaturii universale,
m-a dibuit, aș zice. Probabil a înțeles din tezele mele, din textele de lecture
particulare obligatorii, că mă exprim altfel. Mi-a zis într-o zi: „ - Joi, la ora 17 vii la cenaclu.” Atât
a fost. Nu-ți spun cât de emoționat eram. Venea criticul Gheorghe Grigurcu,
tăia în carne vie. Nu se supăra nimeni. Ne adunam chibiți, cum eram și eu în
primele luni, poeți, prozatori, pictori, artiști fotografi, muzicieni. Cenaclul
a fost o pepinieră de celebrități, cunoscute și recunoscute. Câteva exemple:
Ion Popescu Brădiceni, Spiridon Popescu, Aurel Antonie, Horațiu Mălăele, Jean
Cănăvoiu, Adrian Frățilă și mulți alții. Plus invitați de marcă, Marin Sorescu,
Ioan Flora, Adam Puslojic. Da, a fost fascinant!
S.M.
Ce autori sau cărți v-au marcat cel mai
mult în perioada adolescenței și v-au influențat stilul?
D.T. Am fost mai apropiat de
scriitorii francezi, Stendhal, Balzac, Merimee, apoi Mallarme, Rimbaud,
Verlaine, Baudelaire. De la noi, am devorat tot Cezar Petrescu, Eugen Barbu,
pornind de la „Caietele principelui”,
Caius Mihăilă, Augustin Buzura. Dintre poeți, lăsând la o parte Eminescu,
Bacovia, Arghezi, m-am apropiat de Nichita, Adrian Păunescu, Mircea Ivănescu, St.
Aug. Doinaș, Anghel Dumbrăveanu ș.a.m.d.
Nu
stiu cât de influențat am fost de ei, în poezie mă regăsesc aproape de Mircea
Ivănescu
Una din cărțile mai grele, care m-a marcat, „Roșu și Negru”, apoi „Doamna Bovary”. Mai târziu, „Un veac de singurătate”.
S.M. Scrieți
atât poezie, cât și proză. Cum se raportează cele două forme de expresie la
sensibilitatea și viziunea dumneavoastră artistică?
D.T. Totul e o stare de spirit,
mi se deschide mintea și informația curge. Nu reușesc să o adun mereu, dar
prind esențialul și încerc să-l fac să sune armonic. Sunt atașat de poezie, dar
și proza îmi provoacă frisoane plăcute, deaceea, fără a fi prozaic în poezie,
caut să fiu poetic în proză. Uneori reușesc.
S.M.
Ce teme recurente regăsim în cărțile
dumneavoastră? Există o idee-cheie care vă definește opera?
D.T. Nu am o idee recurentă și
nici teme. Probabil în mintea mea s-au adunat atâtea influențe din literatură,
în urma lecturilor uneori haotice, încât tema iubirii, panseurile filozofice,
umorul, ajung să se interfereze formând un tot, adeseori plăcut. Sunt un
romantic, iubitor de natură și de tot ce e frumos în oameni, asta mă inspiră și
dau scrierilor mele un aer mai cald, mai sensibil.
S.M.
Criticul Constantin Stancu menționa că
„vă întoarceți la vechiul mod de a scrie literatura, simplu, bazat pe
sinceritate”. Cum vedeți această observație și ce înseamnă pentru dumneavoastră
„sinceritatea” în literatură?
D.T. Am o admirație aparte pentru
acest om de reală cultură și sunt unul din fericiții scriitori căruia domnia sa
i-a citit toate cărțile. A scris pe cinstite despre ele, probabil și pentru a
sublinia sintagma din întrebare. Când public sau scriu, e ca o spovedanie, în
fața cititorului trebuie să fi real, tangibil, adevărat, scrisul tău să aibă
nuanța de original, neinfluențat, asta e sinceritatea, să fii tu însuți, nu să
scri în maniera lui….sau a lui…
S.M.
Ați publicat atât în România, cât și în
reviste literare din străinătate. Cum a fost primită literatura dumneavoastră
în afara țării?
D.T. Am avut bucuria să fiu
publicat în reviste prestigioase din străinătate, nu știu impactul, dar faptul
că mi s-au cerut material de la redactori literari de prestigiu îmi spune că
proza și poemele mele, publicate acolo, au avut impact. Și mă refer aici la
două reviste foarte citite: „Destine
literare” din Canada și „Lumină lină”
din New York.
S.M.
Ce părere aveți despre literatura
contemporană românească? Credeți că publicul de azi mai are răbdarea necesară
pentru lectură profundă?
D.T. Din păcate, asistăm la o
distanțare a publicului față de carte. Media înseamnă acum o sumedeinie de
canale, cele mai multe de consum, prost, dar accesibile ușor. Cartea rămâne un
teritoriu populat din ce în ce mai puțini cititori și pentru publicații care
ies din ce în ce mai puțin în evidență. Paradoxal, există în România un desant
important de autori buni, care cu greu își fac loc printre maldărele de
traduceri de romane ușoare de care sunt pline librăriile.
S.M.
Sunteți membru al Uniunii Scriitorilor
din România, un reper important pentru orice scriitor. Cum a fost drumul până
aici? A fost un parcurs dificil sau a venit natural, odată cu recunoașterea
operei dumneavoastră? Ce sfat le-ați da celor care își doresc să ajungă în
această prestigioasă uniune?
D.T. Eu consider că apartenența
la Uniunea Scriitorilor este dovada supremă că ceea ce scri, are valoare. Eugen
Evu mi-a insuflat acest adevăr și datorită lui am luptat, ca să zic așa, pentru
a-mi vedea dorința împlinită. Condițiile sunt destul de grele, dar cu răbdare,
poți convinge de adevăratul talent al doritorilor, criticii care dau verdictul
final. Calitatea primează, substanța și nu în ultimul rând, corectitudinea
încadrării în rigorile tehnice ale scrisului.
Sfatul
meu, citiți mult, scrieți mai puțin, dar bine. Cu timpul puteți reuși.
S.M.
Sunteți președintele ASOCA – Asociația
Oamenilor de Cultură și Artă a Județului Hunedoara. Cum a luat naștere această
inițiativă și ce rol joacă în peisajul cultural hunedorean? Ce proiecte ați
reușit să concretizați până acum și ce planuri aveți pentru viitor?
D.T. Am reusit să coagulăm în
rândul asociației oameni de valoare din cultura locală, încă mai sunt mulți pe
care dorim să-i atragem și sper să și reușim. Ne-am impus în județ și avem
membri marcanți în toate orașele și mare parte din commune. Dacă socotim și
membrii asociați din alte județe, deja ne apropiem de 200.
S.M.
Dintre toți scriitorii hunedoreni, îmi
vine în minte dl. Eugen Evu, un nume important al literaturii contemporane.
Știu că aveți o admirație aparte pentru dumnealui. V-a influențat în vreun fel
parcursul literar? Ați avut ocazia să colaborați sau să împărtășiți idei?”
D.T. În ultimii ani de viață ai
poetomului, cum îi plăcea să-și spună, i-am fost aproape. Și vorbesc de circa
10 ani în care am fost părtaș al prezenței lui, ascultător avid al spuselor sale
și al sfaturilor sale cu privire la scris. Evident că această apropiere nu
putea să rămână fară urmări. Multe se văd în cele scrise de mine, dar cele mai
multe sunt sfaturile pe care mi le-a dat pentru a nu rămâne la stadiul de
suficiență în lectură și în scris. Drumurile pe care le-am făcut împreună cu el
în țară au fost dezbateri continue despre menirea literaturii în României,
starea ei de atunci și de perspectivă, păreri critice despre poeți. O să
pregătesc o carte despre el, am mult material și este unul din oamenii care
m-au influențat cel mai mult în bine pentru devenirea mea de acum.
S.M.
Există un loc anume unde vă simțiți cel
mai inspirat să scrieți? Cum arată spațiul dumneavoastră de creație? Cum vă
place să vă petreceți timpul când nu scrieți? Aveți hobby-uri care vă relaxează
sau vă inspiră
D.T. Avem o casă la Săcărâmb,
ruptă de lume, așezată într-un loc binecuvântat de Dumnezeu cu liniște și
păduri. Prin fața ei curge un pârâu și de pe terasă văd șapte coline, de parcă
ar fi valurile unei mări furtunoase. Aici am conceput tot ce am scris. În
liniștea unică de aici și aerul minunat care face locul unic. Când nu scriu,
citesc. Când nu citesc, grădinăritul e o pasiune aparte. Ca și cele câteva
găini care supraviețuiesc dihorului. Nu am un hobby special, dar mie și soțieie
mele ne place să călătorim și o facem de fiecare data când avem ocazia.
S.M.
Cum vedeți literatura română de azi? Este
mai dificil pentru un scriitor contemporan să ajungă la cititori decât era în
trecut?
D.T. Da. E foarte greu drumul
către cititor. De când centrele de librării nu mai există pentru o distribuire
obiectivă a cărților, totul se reduce, la casele de editură adevărate, la
promovări prin librării, în regie proprie sau la târguri de carte. Mai există
și lansările de carte pe care le fac autorii, dar creațiile lor ajung, de cele
mai multe ori, la foarte puțină lume. Păcatul este al editurilor mediocre, care
fac doar afaceri, tipărind cărți pe bani mulți celor care s-au trezit scriitori
peste noapte. Cum spuneam mai sus, avem un contingent de poeți si prozatori de
mare valoare, care scriu bine iar cărțile lor sunt căutate. Din fericire, amatorii
de cultură bună, mai au șansa unor reviste de cultură de mare calitate, cum ar
fi „România literară”, „Tribuna” ,
„Contemporanul” , „Vatra Veche” , „Ramuri”
, „Orizont” …
S.M.
Ce părere aveți despre literatura
digitală și cărțile electronice? Vă regăsiți în acest format sau preferați
cartea tipărită?
D.T. Prefer cartea tipărită.
Poate sunt mai traditionalist, dar faptul că țin cartea în mână și citind-o, mă
face altfel părtaș la acțiune decât dac-aș asculta pe CD sau aș citi de pe un
gadget electronic.
S.M.
Dacă nu ați fi fost scriitor, ce altă
formă de expresie artistică v-ar fi atras?
D.T. Sunt scriitor
neprofesionist, sunt doar o exprimare a eului în versuri și proză, din păcate
mai târziu decât aș fi vrut să o fac. Mă bucur că cele scrise de mine au avut
ecou în viața literară. Sper să nu râzi de mine, dar eu aș fi vrut la început
să mă fac învățător. După ce am terminat liceul, am vrut professor de franceză.
Nu s-a arătat nici cu una, nici cu cealaltă.
S.M.
Care considerați că este cea mai
importantă lecție pe care ați învățat-o din literatură și viață?
D.T. Grea întrebare. Trebuie să
nu te lași învins niciodată. Să lupți pentru ideile tale, dar să le schimbi
dacă îți dai seama că nu sunt bune. Să rămâi fidel numai acelor idealuri care
te cresc în cunoștințe.Să iubești aproapele,dacă poți. Dar să nu faci altuia ce
nu-ți place ție. Ar mai fi.
S.M.
Ce proiecte literare aveți în plan?
Pregătiți o nouă carte?
D.T. Da, am definitivat un volum
de povestiri fantastice, adun poeziile pentru un nou volum și voi reedita, la
cererea mai multor cunoștințe și prieteni, cele două romane ale mele.
S.M. Și
ultima întrebare. Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr scriitor aflat la
început de drum, care ar fi acela?
D.T. Dragă tinere scriitor, fii
ca un medic. Adică citește mereu, nu te dezamăgi niciodată, scrie chiar dacă
nu-ți place la început cum sună, important e să ții un ritm conjugat,
lecturi/scris. Doar apoi vei reuși să
dai naștere unei lucrări de care în primul rând, tu vei fi mulțumit. Dar
calitatea scrisului tău depinde de cantitatea și calitatea lecturilor pe care
le faci.
Într-o
eră a schimbărilor rapide și a conținutului efemer, Dumitru Tâlvescu rămâne un
exemplu de fidelitate față de valorile literaturii clasice, dar și de curaj în
a explora noi teritorii ale creației. Prin cuvintele sale, reînvie legătura
între trecut și prezent, între tradiție și inovație, lăsând o amprentă profundă
asupra peisajului cultural hunedorean și nu numai.
Povestea sa ne arată că literatura nu are vârstă, iar pasiunea pentru cuvânt poate deveni, indiferent de momentul în care se trece pragul începuturilor, un far călăuzitor pentru sufletul uman.
Vă mulțumesc, domnule Tâlvescu, pentru timpul acordat și pentru deschiderea cu care ați împărtășit gândurile și experiențele dumneavoastră literare. A fost o adevărată plăcere să descoperim mai multe despre parcursul dumneavoastră și despre viziunea pe care o aveți asupra literaturii și culturii hunedorene. Apreciez sinceritatea și profunzimea cuvintelor dumneavoastră și vă doresc mult succes în continuare în toate proiectele literare și culturale!
Membru al Uniunii Scriitorilor din România și președinte al Asociației Oamenilor de Cultură și Artă a Județului Hunedoara (ASOCA), Dumitru Tâlvescu continuă să promoveze literatura și să susțină comunitatea artistică locală. Cu o viziune sinceră asupra scrisului și o admirație profundă pentru marii autori ai literaturii clasice, el reușește să creeze opere care îmbină sensibilitatea poetică cu forța epică.
În acest interviu, ne vorbește despre parcursul său literar, despre influențele care i-au modelat stilul, despre întâlnirile esențiale din viața sa și despre rolul literaturii într-o lume în continuă schimbare.
S.M. Ce rol a avut Cenaclul „Columna” în formarea dumneavoastră ca scriitor?
Una din cărțile mai grele, care m-a marcat, „Roșu și Negru”, apoi „Doamna Bovary”. Mai târziu, „Un veac de singurătate”.
Povestea sa ne arată că literatura nu are vârstă, iar pasiunea pentru cuvânt poate deveni, indiferent de momentul în care se trece pragul începuturilor, un far călăuzitor pentru sufletul uman.
Vă mulțumesc, domnule Tâlvescu, pentru timpul acordat și pentru deschiderea cu care ați împărtășit gândurile și experiențele dumneavoastră literare. A fost o adevărată plăcere să descoperim mai multe despre parcursul dumneavoastră și despre viziunea pe care o aveți asupra literaturii și culturii hunedorene. Apreciez sinceritatea și profunzimea cuvintelor dumneavoastră și vă doresc mult succes în continuare în toate proiectele literare și culturale!
Sorin Micuțiu
membru UZPR
PS. Interviu publicat în numărul 5 (mai 2025) al revistei Amfiteatrul literar, sub conducerea doamnei director Mirela Cocheci.
https://www.calameo.com/books/0069527865ea3e9bdaae1
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu