Cerandu-I minunea
Icoana
aceasta pe care ne-o descopera Evanghelistul Matei este mult
amplificata de descrierea pe care Sf. Marcu o face in Evanghelia sa (Mc
2, 1-5 s.u.) si de aceea a Sf. Luca (5, 18-21 si urmatoarele). De aici
aflam gesturile de camaraderie deplina ale celor patru, care, purtandu-l
pe slabanogit dinaintea lui Hristos, trebuie sa "sparga" acoperisul
casei, in pragul careia Hristos binevestea si vindeca. Toata aceasta
grija a prietenilor si nezdruncinata nadejde ca Acela poate sa le
vindece tovarasul entuziasmeaza pe Dumnezeul Cel Viu, caci - ca si in
alte parti - identifica in ei trasaturi de caracter care, in istorie,
vor face ca lucrarea crestina sa se raspandeasca si sa cuprinda cat mai
multe inimi. Sa-l porti pe cel care nu poate sa se poarte! Sa-l ridici
pe cel care pare ca nu se va mai ridica vreodata! Si toate acestea doar
pentru ca tu crezi ca Cel Care asteapta aducerea lui poate sa
implineasca prietenia ta cu minunea prieteniei Sale. Nu-i rost mai adanc
dat noua de acest efort al credinciosiei, decat acela care ne arata ca a
fi inaintea lui Hristos, cerandu-I minunea, inseamna a fi cu toti
ceilalti care sprijina cu rugaciunea, cu fapta, cu gandul, minunea de
care tu ai nevoie. De aici poate acel "Vai celui singur!" care strabate
glasul profetilor.
Puterea de a ierta
Singuri
se rup de comuniunea aceasta carturarii, cei care nu afla in litera
ceea ce, in realitate, Duhul vadise ca fiind binecuvantare. Grabnici in a
trage concluzii - ca mai toti desteptii pamantului - Il acuza pe
Dumnezeu de blasfemie (de altfel, o acuza care va reveni mereu pe buzele
lor, cap de acuzare si in blasfemiatorul proces a carui culme ramane
Golgota...). Pe de o parte, credinta pe care o vede Hristos in oameni,
pe de alta, blasfemia (deci si necredinta) pe care oamenii o vad in
Hristos. Si efortul pe care Hristos il face pentru a face lamurita
realitatea. Dincolo de vindecare, dand iertare! Adica, ceea ce noi am
socoti ca fiind unul din cele mai mari daruri ale Duhului Sfant, pe care
Rusaliile il revarsa peste lume. Din aceasta capacitate exceptionala de
iertare izvoraste puterea nemasurata (dinamis) a Mantuitorului. Din
aceasta aplecare (inaltare) spre iertare izvoraste toata "minunea", si,
pana astazi, aici ar trebui sa cautam - la izvoarele minunilor care
ajung pana la noi si uneori ne cuprind - iertarea pe care Hristos o pune
in ele, samanta de pret care aghesmuieste cu minuni tot Cerul
Bisericii.
Lucrarea lui Hristos
Omul
acela ridicat si dus la casa sa (Mt 9, 7) este icoana plina de smerenie
a minunii indreptarii fiintei umane din scadere, din putinatate si
slabanogeala. Faptul ca - asemeni oricarei icoane - e facatoare de
minuni, caci orice rugaciune implinita este o minune, ne-o arata
identificarea, in constiinta multimii, a lucrarii lui Hristos ca fiind
plina de slava si putere, ca si umilinta in care Matei, vamesul, lasa
lucrul sau (desigur, datator de venituri!) pentru o "aventura" ce-i va
aduce mantuirea. Si, in fond, urmarea pe care noi astazi o incercam a o
face lui Hristos are in ea ceva din frisonul acela care converteste pe
oameni. Ii poarta dupa El, in incercarea de a ramane ai Lui...
„Mila voiesc, iar nu jertfa"
Toata
dezvoltarea naratiunii evanghelice pe care o face Sf. Matei mai apoi
(v. 10-18) poarta cu sine emotia primei amintiri a Evanghelistului -
tocmai scos dintr-ale lumii - cu privire la "lucrul" lui Hristos. Pare
putin important, in raport cu marile probleme ale lumii moderne (criza
armata, globalismul, postmodernismul, criza petrolului etc.), faptul ca
Iisus Hristos raspunde, la masa, unor intrebari rautacioase - dar
valabile - aruncate de fariseii jenati ca Cel Care facuse minunea ce
adusese atata slavire lui Dumnezeu sade la masa cu "vamesii si
pacatosii". Hristos, dupa ce-i lamureste ca "nu cei sanatosi au nevoie
de doctor, ci cei bolnavi" (v. 12), le da si cheia de aur a exegezei
imparatesti, pe care El, Hristos, aplicand-o, mantuieste lumea: "Mila
voiesc, iar nu jertfa", fiind cuvintele de aur care, o data intelese, te
fac sa-L intelegi pe Hristos. La baza este acelasi algoritm al
intelepciunii lui Hristos care, cum am vazut ca a facut-o cu slabanogul,
asaza in miezul de foc al minunii iertarea, cea care tine si duce mai
departe lumea.
Nici noi n-am invatat pana acum
cum ca Hristos cere mila pentru a tine cu Jertfa Sa lumea. Neiertatori
intre noi, ne mai si iritam cand cate unul vede mai departe decat noi,
in ale lumii, mila lui Hristos. Cel Care toate le tine!
Autor: Pr. Conf. Univ. Dr. Constantin Necula
Sursa: http://www.monitorulsb.ro
Sursa: http://www.monitorulsb.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu