sâmbătă, 20 februarie 2010

ÎNŢELEPCIUNEA CEA DE TAINĂ A LUI DUMNEZEU



Propovăduirea creştină are un profund caracter de taină la care prin posibilităţi naturale omul nu ar fi ajuns niciodată. Numirile pe care Sf Pavel le foloseşte pentru a reda conţinutul propovăduirii sale redau acest adevar: „Şi eu fraţilor, când am venit la voi..., v-am vestit taina lui Dumnezeu” (1 Corinteni 2, 1). „Propovăduim înţelepciunea de taină a lui Dumnezeu ascunsă pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de veci spre slava nostră” (1 Corinteni 2, 7). Efesenilor le scrie că misiunea sa de Apostol avea în vedere să facă cunoscută tuturor „taina lui Dumnezeu Tatăl şi a lui Hristos”(Col 2, 12)

Pe parcursul istoriei, omenirea a căutat soluţii pentru toate problemele ei, soluţii care atinsese culmi în timpul Mântuitorului. Cu toate acestea Hristos vine cu o altă soluţie „pe care nici unii din stăpânitorii acestui veac n-a cunoscut-o.” Sf Pavel precizează clar că ceea ce propovăduiesc Apostolii nu are nimic comul cu înţelepciunea lumii. Omul nu are nici un instrument propriu prin care să cunoacă lucrare lui Hristos de la Cruce. Despre această lucrare Sfântul Pavel spune că este „ascunsă din timpuri veşnice” (Rom 16, 25).
Descoperirea lui Dumnezeu prin Iisus Hristos pe care acum Apostolii o binevestesc lumii, mai este numită „iconomia tainei celei din veci ascunse în Dumnezeu” (Ef 3, 9). Ar fi suficient ca această lucrare să fie numită taină pentru a ne da seama de carcterul ei cu neputinţă de cunoscut prin intuiţii omeneşti, dar sfântul Pavel ne mai spune că este şi ascunsă şi nu oriunde ascunsă, ci în Dumnezeu. Această formulare aproape tautologică (pleonastică) redă imposibilitatea absolută a omului de a ajuge la cunoaşterea acestei taine, fară propovăduire sau descoperire. Chiar venirea şi misiunea sa desfăşurată în Corint nu au fost prevăzute într-un plan al Apostolului, ele se regăsesc tot în planul cel tainic al lui Dumnezeu ( Fapte 16, 9; 18, 9, 10). Din acest motiv dacă omul „nu se leapădă de toată înţelepciunea omenească, dacă nu aruncă de la dânsul orice gând şi nu se predă pe sine credinţei, este cu neputinţă a se mântui” .

Sfântul Pavel ne prezintă acest mesaj al lui Dumnezeu ca fiind ceva cu totul nou la care nu s-ar fi gândit niciodată nici îngerii şi nici oamenii. „Taină numeşte aici Apostolul predica lui Hristos, care deşi este o predică publică şi adresată mulţimilor este în acelaşi timp taină. Întâi pentru că, mai înaite de a se propovădui nu ştiau de ea nici îngerii, şi, în al doilea rând una este ce vedem în predica aceasta şi alta ceea ce înţelegem – aceasta fiind definiţia şi natura fiecărei taine. Vedem cruce şi moarte şi înţelegem putere şi biruinţă. Auzim de rob şi ne închinăm ca unui Stăpân. Vedem pe Cel răstignit şi ni-L închipuim pe pe Cel biruitor. Aşadar această înţelepciune tainică este ascunsă desăvârşit celor necredincioşi, iar nu şi celor credincioşi, cărora le este arătată umbrit, ca în oglindă precum zice acelaşi Pavel(I Cor 13, 12)” .

„Ineditul deplin al soluţiei care vine de la Dumnezeu pentru izbăvirea omului de sub stăpânirea răului şi a morţii nu aveau cum să nu surprindă pe exponenţii de seamă ai înţelepciunii omeneşti ai vremii, pe iudei şi pe elini, de vreme ce ei căutau soluţia în altă direcţie, opusă celei pe care o descoperă Dumnezeu prin Fiul Său”
Soluţia pe care o are Dumnezeu pentru a mântui lumea, obligă pe toţi înţeleţii să să renunţe la pretenţia lor de a fi cucerit vreun ideal salvator. Dar pentru că acest lucru se întâmplă cu greu, înţelepciunea lor a devenit o piedică în calea mântuirii. Însă înţelepciunea lor nu numai că a fost o piedică de a-L conoaşte pe Dumnezeu, dar prin această pretinsă înţelepciune, stăpânitorii acestui veac au răstignit pe Domnul slavei (2, 8 ). Stăpânitorii acestui veac sunt Pilat, Irod, cărturarii, fariseii. Cei vinovaţi nu sunt condamnaţi, ci sunt chemaţi la pocăinţă sunt aşteptaţi să se convertească (Fapte 2, 38; 3, 19, 26)

Hristos vine în lume într-un moment în care, pe de o parte înţelepciunea omenească a atins un nivel maxim, iar pe de altă parte prăbuşirea morală era la fel de mare. Aşadar, între înţelepciunea omului şi „înţelepciunea de taină a lui Dumnezeu” s-a deschis o prapastie de netrecut, din acest motiv înţelepciunea omului a adevenit nebunie pentru că în faţa tainei lui Dumnezeu nu şi-a văzut limitele: „Orice meşteşug care nu se mărgineşte numai în hotarele sale, nebunie s-ar putea numi.Tot aşa şi cu înţelepciunea lumească. Dacă ea ar avea preitenie cu duhul ar fi înţelepciune, dar fiindcă totul îşi pune în seama ei şi crede că nu are nevoie de ajutorul celeilalte înţelepciuni, apoi s-a făcut nebunie, deşi părea înţelepciune.”

Şi Mântuitorul preamăreşte pe Dumnezeu pentru că a ascuns tainele împărăţiei „de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-a descoperit pruncilor” (Mat 11, 25). Toate lucrările pe care le manifestă Dumnezeu în lume au o dimensiune tainică, nepătrunsă. (Ro 11, 33-35). Taina lui Dumnezeu nu este numai la cruce, ea se vede şi în creţie şi în modul Său de a lucra în lume. „Pruncii” sunt cei care cu inima curată simt taina lui Dumnezeu şi prezenţa Lui pretutindeni, motiv pentru care găsesc pricicină de închinare, adorare şi mulţumire pretutindeni şi totdeauna.

Vasilică Nica


vineri, 19 februarie 2010

joi, 18 februarie 2010

La început de post, o scrisoare foarte folositoare


Suntem în primele zile ale postului mare, aşi dori să medităm puţin la următoarele cuvintele dintr-o minunată scrisoare foarte folositoare a Bătrânului Selafiil din Tomsk, ucenicul Sfantului Ierarh Luca al Crimeei:

"Postul cel Mare… Ce pot eu să mai spun, inima mea dulce, decât ca este o multdorită vreme de curăţire, o multiubită petrecere în înfrânare nu numai de la mâncăruri dar mai cu seama de la tot ceea ce este lumesc şi nepotrivit lucrării noastre duhovniceşti. In aceasta vreme, dragul bunelului drag, se cere mai multa seriozitate, mai multa privire înlăuntrul nostru şi mai îndelung a gândi la moarte.

Postul cel Mare este un drum spre Golgota, copile drag. Si tu, dragul bunelului drag, şi eu şi îngeraşii mei dragi, cu toţii ne reamintim acum ce cruce am luat. Cu toţii ne vedem acum, în Post, ca fiind în drum spre Golgota, cu toţii ne vedem aşa cum ar trebui să ajungem în viaţă noastră, la un moment dat: răstigniţi! Da, răstigniţi! Nu ne place acest lucru, şi vrem a ne face viaţă plina de drăgălaşenii, mai cu seama lumenii… Dar nu e aşa; drăgălaşeniile ce le căutăm, vedem ca se prefac în cele din urma în amăreli din cele mai amare. Căci sunt lucruri de mana şi de minte omeneasca! Numai ceea ce vine de la Dumnezeu, ca binecuvântare, aceea nu se preface intr-o amăreală, ci intr-o tot mai dulce iubire, intr-o tot mai scumpa dragoste.

Nu ne place să ne răstignim, cu Domnul? Nici nu vom învia, atunci, dimpreună cu El!
Nu ne place să ne luam crucea ce ne-a hărăzit-o fiecăruia Domnul? Vom suferi şi vom plânge, negăsindu-ne drumul în viaţă.

Dar care este crucea ce ne-a hărăzit-o fiecăruia Domnul? Si care este drumul nostru în viaţă? Oh, copile drag, Piotr, lucrurile sunt atât de simple, atât de simple… Drumul nostru în viaţă îl vom vedea clar, limpede, desluşit, abia atunci când ne vom încredinţa deplin Domnului, din tot cugetul, cu toata fiinţa noastră. “Fiule, da-mi inima ta” şi toate vor începe atunci să se lămurească. Dar nu deodată, ci tot cu răbdare.

Dar lumea nu înţelege aceasta. Duhul lumii de azi este potrivnic lui Dumnezeu.
Şi spun aceasta, copile, cu lacrimi, pentru lumea aceasta care s-a îndepărtat atât de Dumnezeu…

Vreau să fiu tot numai iubire, pentru Tine, Doamne!

Oamenii, insa, nu înţeleg toţi aceasta, dar Domnul tot ii iubeşte. Oriunde s-ar afla omul, bietul om, pe orice treapta de cădere s-ar afla el, Domnul tot îl cheamă spre o vieţuire fără de păcat în Biserica Sa. In inima ta dulce, Piotr, copile, bunelul a citit acestea dintru începutul corespondentei noastre: Vreau să fiu tot numai iubire pentru Tine, Doamne!

Acestea sunt litere ale Duhului, litere pe care numai Domnul le sapa în inima omului, aşa cum oarecând le-a săpat lui Moisi pe tablele de piatră, în Sinai. Aşa cum degetul lui Dumnezeu s-a atins de acele table de piatra, săpând poruncile, aşa degetul lui Dumnezeu se atinge de inima noastră acoperita de păcate şi o curăţeşte, o limpezeşte, o străluceşte ca pe o oglinda şi ii înscrie în adâncul ei: “Iubire”....

Tu acum înţelegi, Piotr, cat de dulce e vieţuirea în contemplarea lui Dumnezeu. Cat de cereşti, cat de nebănuit de dulci sunt lacrimile cele ce vin din mângâierea lui Dumnezeu. Mai cu seama lacrimile cele ce vin când undele smereniei ne cearcă ţărmurile sufletului nostru, ne uda pământul însetoşat vremelnic din pricina neplecării noastre sub mana lui Dumnezeu, a învârtoşării inimii noastre. Lacrimile şi harul ce-l aduc ele, sunt copile, înfăţişate ca-ntr-o ghicitură, de mana cea cereasca ce le-a dat-o Domnul să mănânce în pustie, evreilor. Postul, dragul bunelului, vremea morţii şi neapărat a Învierii. In aceasta vreme a Postului şi tu îţi vei lua o cruce. Si tu vei pleca pe un drum, cu ajutorul lui Dumnezeu. Cu răbdare, cu gânduri line, fără teama, fără temeri, căci doar te duci în casa Domnului, cu EL să petreci şi astfel, cu mila Domnului, să mântuieşti şi pe alţii. Chiar daca ei, dintr-o data, nu vor înţelege ca prin tine se pot mântui şi ei, şi cu toţi, prin Hristos, Domnul. Piotr, ai să vezi, ispitele de care te temi mai mult, se vor dovedi fum şi pulbere în vânt. Doar vrăjmaşul ne mai înspăimânta cu ele şi ni le vantura prin fata ochilor.[...] Iar a vorbit bunelul cam mult. Se vede ca ceaiul de azi a fost mai “tare” decât cel de ieri. Poate îngeraşii mei dragi “au scăpat” în el mai multa dragoste, da, da, dragii bunelului dragi. Piotr, cu inima uşoară să intri în acest Post! Va îmbrăţişez cu dragoste, dorind de a voastră mântuire…

+Selafiil

P.S. Piotr, dragul bunelului drag, mergi la Canonul Sfântului Andrei Criteanul, daca programul iti îngăduie. Daca nu îngăduie, fa orice ca să iti îngăduie acest program, să faci un lucru de care numai în Postul cel Mare te îndulceşti – participarea la Canonul Sfântului Andrei…”

P.S. Citiţi măcar odată aceste rânduri, punându-vă numele vostru în locul numelui lui Pitor....

Un tremur de Iubire...



Nu ştiu ce dor de ceruri a înflorit în mine
De rătăcesc cu gândul pe drum a
şa pustiu...
Mă pierd în căutarea din zări de visuri pline,

Dar orizontul, parcă, mi-e tot mai cenuşiu…

O iau pe o potecă prin valuri de sulfine,
Mă prăbuşesc în lacrimi, oftând de-atâta dor,
Că Te-am zărit o clipă, pierzându-Te-n mulţime,
Apoi, Tu dispărut-ai, învăluit de-un nor...

S-a-ntipărit în suflet, blând, Chipul Tău de raze,
Şi-n inimă se-aude un cântecel şoptit,
Te caut trist prin stropii de rouă şi topaze
Şi mă întreb, Iisuse, ades, de m-ai iubit...

Pe-obrazul meu toţi macii îşi înroşesc petale,

Mă cert pe mine însămi de gândul cel străin....
Să nu-ntinez minunea apropierii Tale,

Mi-ar fi plăcut, din gânduri, să-Ţi dăruiesc un crin…

Că iată, Te apropii, şi tremur de Iubire...
Mi se preface-n lacrimi tot darul din Cuvânt.
Mă pierd în adorare şi plâng de fericire,
Că simt din pieptu-Ţi, Doamne, o Dragoste fierbând...

O Dragoste ce arde, fiinţa mea sfinţindu-mi,
Îndepărtând toţi spinii... şi umbra din priviri...
Mă scaldă-a Ta Lumină, iar ochii Tăi, şoptindu-mi,
Mă-nvaţă-a mia oară Eternele Iubiri...

( Mariana L. )



marți, 16 februarie 2010

Întrebări - tu cum răspunzi? ( X )

- Cine dintre noi poate face ceea ce a facut Sfintul Arhidiacon Stefan?
Cine mai iarta astazi pe fratele sau, care nu numai ca-i rapeste averea si cinstea, dar vrea sa-l si ucida?
Ca daca noi ne certam si ne urim de moarte, numai pentru un cuvint, pentru o mica jignire sau un lucru pamintesc, care moare odata cu noi, apoi cum vom putea ierta pe cel care vrea sa ne ia si viata?

- Cum putem noi, care suntem păcătoşi, să ne punem mai presus decât alţi păcătoşi?
Calea iertării este calea solidarităţii.
(Părintele Stephen Freeman)

- Vieţile oamenilor sunt pline de încercări. Ce folos vom avea dacă vom câştiga bunătăţile vremelnice, de nu le vom dobândi şi pe cele veşnice?
Ce folos vom avea de ne vom lăuda în lumea aceasta, dacă faptele noastre nu sunt bineplăcute lui Dumnezeu?

- "Pentru ce te-ai întristat şi pentru ce s-a posomorât faţa ta?
Când faci bine, oare nu-ţi este faţa senină?
Iar de nu faci bine, păcatul bate la uşă şi caută să te târască, dar tu biruieşte-l!"
(Facerea 4, 6-7 )

- "Dometie, un călugăr tânăr de la Muntele Athos, era foarte vesel, tot timpul cânta. Într-o zi l-am găsit în chilie plîngînd şi l-am întrebat, de ce plânge. Mi-a răspuns că l-a părăsit Dumnezeu. Eu l-am întrebat, cum? Şi a zis: – Nu mai am niciun necaz, „sunt scutit de supărări”.
Care dintre voi aţi plînge, pentru faptul că v-a părăsit Dumnezeu, în cazul că v-a luat crucea? ..."
(Părintele Arsenie Boca – Ucigaşa cetate)


- Cunosc eu toată taina semenului meu, care mă iubeşte şi-mi face mult bine?

- "Poate tu trebuie să-ţi faci prieteni. Fă-ţi prieteni pentru Dumnezeu!
De trebuie să-ţi faci vrăjmaşi, fă-ţi-i pentru Dumnezeu!
Insă cum putem noi să ne facem prieteni şi vrăjmaşi pentru Dumnezeu?"
( Sfantul Ioan Gura de Aur )


- "Mulţi începem aşa, cu râvnă şi cu căutarea sinceră si fierbinte: Cum să ne mântuim? ...
Dar ce facem, odată hotărâţi să păşim înspre veşnicie?
Vom merge oare la Hristos ca la un oarecare învăţător, ca la un înţelept? Vom privi la învăţătura ortodoxă, adică la răspunsul veşniciei, ca la una oarecare, preferând mai degrabă propriile „descoperiri” şi prejudecăţi ale minţii noastre?
Vom pleca oare, întristaţi, deoarece cuvântul Mântuitorului este prea greu, împătimirea prea mare ca să o tăiem de la noi?
Să nu fie…" (Sfântul Ioan Gură de Aur, din predica la pericopa evanghelică a Tânărului bogat)


- Dumnezeu ne-a dat două mâini, două picioare, doi ochi, două urechi, astfel încât dacă una păţeşte ceva, să ne slujim de cealaltă. Dar dacă pierdem sufletul, de unde mai găsim altul?

- "Se rostesc multe cuvinte, dar mai pot avea valoare când nimic nu ai a spune, când lumea ta refuză să-l accepte pe celălalt, iar propriile greşeli se justifică prin învinuirea semenilor?"
(Pr. Mihai Frăţilă)

- "Într-o povestioară, un rabin a întrebat nişte oameni învăţaţi:
“Unde locuieşte Dumnezeu?” Aceştia au râs auzind această întrebare şi au răspuns “Nu vezi? Lumea e plină de gloria lui Dumnezeu!” Dar rabinul adăugă: “Dumnezeu locuieşte acolo unde i se permite”.
Sună atât de simplu. Dar cum să fiu eu cel care-i permite într-adevăr lui Dumnezeu să locuiască la mine/în mine?
Parcă mă descurc destul de bine şi fără el, fără alte complicaţii ori obligaţii. Nu ştim noi că cel mai bine e să nu ştie stânga ce face dreapta? Mai ales când e vorba de complicaţii prea mari… Uneori îmi vine atât de greu să fac loc altor oameni în viaţa mea, în inima mea. Să permit cuiva să intre în sufleţelul meu?
Hm! Trebuie să o şi merite, gândim noi.
Dar Dumnezeu? Dar oare el ce o vrea de fapt?
Ce urmăreşte vrând să locuiască la mine?
Dacă devine incomod şi îmi stă în cale?
Dacă nu mai pot face chiar tot ce vreau ca înainte, când nu trebuia să mă încurc în nimeni şi să dau cont cuiva?
Dacă nu-l voi mai putea scoate afară atunci când voi vrea?
Dacă va pune stăpânire pe viaţa şi mă va face de râs?
Dacă mă vor părăsi alţi prieteni pentru că m-am însoţit cu un ciudat, unul care atât de greu găseşte companie şi e mai mult dispreţuit decât cinstit?" (Pr. Claudiu Budău)

- Dacă ai vedea un pom numai cu roade şi nici o frunza, nu te-ai mira unde-i podoaba?
Aşa este şi cu viaţa noastră. Cât de mare este diferenţa dintre podoaba noastă exterioară şi podaba sufletului nostru? Dintre citirea şi trăirea cuvântului lui Dumnezeu? Dinte vorbele şi faptele noastre?

- „Cine vorbeşte în chip uşuratic răneşte ca străpungerea unei săbii, dar limba înţelepţilor aduce vindecare"
„Un răspuns blând potoleşte mânia, dar o vorbă aspră aţâţă mânia. Limba înţelepţilor dă ştiinţă plăcută, Dar gura nesocotiţilor împroaşcă nebunie"
„Limba dulce este un pom de viaţă, dar limba stricată zdrobeşte sufletul"
„Cine are inimă înţeleaptă îşi arată înţelepciunea când vorbeşte şi mereu sunt învăţături noi pe buzele lui"
„Vorbele nebunului aduc ceartă şi gura lui înjură până stârneşte lovituri.
Gura nebunului îi aduce pieirea Şi buzele lui sunt o cursă pentru suflet"

„Cine îşi păzeşte gura şi limba îşi scuteşte sufletul de multe necazuri"
Sunt numai cîteva citate din Sfînta Scriptură. Oare de ce consideră Dumnezeu că este atât de important să ne dea atâtea instrucţiuni referitoare la vorbirea noastră? Am învăţat oare noi, ceva din ele? Cum este vorbirea noastră?

- În răul din noi şi dintre noi, avem o bună parte de responsabilitate. Sfinţii Părinţi ai Bisericii spuneau că diavolul doreşte foarte mult să aruncăm pe el vina păcatelor nosastre!
Cât de des am mutat noi vina noastră la cel rău, uitând că secretul mântuirii se descoperă celui care se pocăieşte, asumându-şi trecutul şi aducându-l în faţa Domnului?

- "Eşti tatăl unei familii? Eşti primarul unui sat? Eşti învăţătorul unei şcoli? Eşti preotul şi păstorul unor suflete? Orice loc de răspundere ai avea, simte-ţi marea datorie şi marea răspundere a conştiinţei tale faţă de aceste îndatoriri totdeauna. Lucrează în aşa fel, ca să poţi da o bună socoteală în orice clipă lui Dumnezeu şi oricărui semen al tău care ţi-ar cere aceasta.

- Ai o conştiinţă şi ai o mare răspundere faţă de curăţia acestei conştiinţe, ca şi faţă de tot ce te îndeamnă sau te mustră ea. Eu te întreb, dragul meu, de câte ori te-ai cutremurat tu în faţa acestei mari răspunderi? " ( Părintele Iosif Trifa)

- “Atunci când Credinţa e primejduită, porunca Domnului este de a nu păstra tăcere. Dacă e vorba de Credinţă, nimeni nu are dreptul să zică:
„Dar cine sunt eu? Preot, oare? N-am nimic de-a face cu acestea. Sau un cârmuitor?
Nici acesta nu doreşte să aibă vreun amestec. Sau un sărac care de-abia îţi câştigă existenţa? … Nu am nici cădere, nici vreun interes în chestiunea asta.
Dacă voi veţi tăcea şi veţi rămâne nepăsători, atunci pietrele vor striga, iar tu rămâi tăcut şi dezinteresat?” ( Sfântul Teodor Studitul (+826) )


Întrebări - tu cum răspunzi? ( I )

Întrebări - tu cum răspunzi? ( II )

Întrebări - tu cum răspunzi? ( III )

Întrebări - tu cum răspunzi? ( IV)

Întrebări - tu cum răspunzi? ( V)

Întrebări - tu cum răspunzi? ( VI)

Întrebări - tu cum răspunzi? ( VII)

Întrebări - tu cum răspunzi? ( VIII)


luni, 15 februarie 2010

Sfaturi primite şi iar la semeni răspândite ( XXII )

“ Nu te mira că te urăşte lumea (Ioan 15, 18-19). Nu-ţi pară rău că toţi cei care te înconjurau îndeaproape cândva te înconjoară pe departe acum. Nu face înlesniri lumii acesteia! Nu merge de la Hristos, la lume şi apoi de la lume, iarăşi la Hristos, căutând să nu te strici nici cu lumea, dar să rămâi şi cu Hristos. Căci cu lumea vei rămâne în acest fel, dar cu Hristos nu vei putea.”

"Diferenţa dintre Hristos şi lume este din ce în ce tot mai mare.
Ura lumii pentru Hristos creşte din ce în ce tot mai mult.
Lup
ta diavolului împotriva lui Hristos se va tot adânci. Atât de hotărât încât nu va mai fi cu putinţă nici o cale de mijloc, nici cât pare că poate fi acum.
Aşa c
ă trebuie să alegi clar şi tu: ori una, ori alta.
Alege-L, frate, pe Hristos, oricât de mare va fi ura cu care lumea se va năpusti asupra ta.
Căci dragostea lui Dumnezeu nu numai că te va însoţi acum, dar te va răsplăti cu o despăgubire veşnică pentru tot ce ai suferit pentru El.
Hristos să te ajute aşa!"


O fraţii mei şi surorile mele, pentru ca lumea să-L cunoască pe Hristos, arataţi-i că voi Îl cunoaşteţi, iubindu-vă şi unindu-vă între voi.
Pentru ca
lumea să dorească să-L urmeze pe Hristos, arătaţi-i că voi Îl urmaţi, iubindu-vă şi unindu-vă între voi.
Pentru ca luma să ajungă la trăirea în Hristos, arătaţi-i că voi aţi ajuns, iubindu-vă şi unindu-vă între voi.
Iar în această iubire şi unire între voi se va vedea prin eforturile şi prin dorinţa, prin răbdarea şi prin concesiile pe care fiecare dintre voi vi le veţi face cu toţii, unii altora, în dragoste, spre a ajunge în faţa lumii în chip desăvârşit una fiecare cu fiecare şi toţi cu toţi. Atunci lumea Îl va cunoaşte pe Hristos.
Şi vă va recunoaşte şi pe voi că sunteşi cu adevărat ucenicii Lui....


"Sufletul meu şi fiul meu, iubeşte-L pe Domnul şi mântuitorul tău preaiubit, Iisus Hristos, cu toată căldura ta, cu toată recunoştinţa ta şi cu toată îndrăzneala ta, şi cu toată curăţia ta.
Iubeşte-L până la sânge, până la cruce, până la flăcări.
Iubeşte-L până la gheaţă, până la jertfă, până la moarte.
Iubeşte-L până la cer şi până la El, căci El te-a iubit pe tine şi mai mult"


„Gândeşte-te foarte serios asupra poziţiei, asupra atitudinei pe care tu o iei acum faţă de Domnul Iisus Hristos - Fiul lui Dumnezeu, singurul tău Mântuitor - şi viaţa veşnică, pentru că tot de atitudinea pe care o iei acum faţă de Iisus atîrnă tot viitorul tău veşnic! Dacă ai o minte curată şi o judecată cinstită, vei ajunge sigur la credinţa lui Iisus Hristos, la dragostea faţă de El şi la umblarea faţă de El şi la umblarea cu El pe totdeauna. Şi vei fi totdeauna cu Hristos”



"Alegerea noastră între Hristos şi Baraba, între Hristos şi lume, între batjocură şi cinstire se vede din felul cum privim la Crucea lui Iisus….. Apropie-te şi tu de Crucea lui Iisus. Priveşte-L mai de aproape pe Mântuitorul tău, care suferă pentru răscumpararea sufletului tău. Şi Se dă pe Sine Însuşi Jertfa ispăşitoare pentru iertarea păcatelor tale. Acest adevar să-l vezi. Acest preţ să-l afli. Acest har să-l dobândeşti."



"Uită-
te la cer si priveste... vezi norii cît de sus sunt fată de tine?
Dacă p
ăcătuieşti, ce rău îi faci lui Dumnezeu?
Si păcatele ti se înmultesc, cu ce-L poti atinge pe El?
Ce primeste El din mîna ta? (Iov 35, 5-7)
"Da
că esti întelept, pentru tine esti.
Dacă esti batjocoritor, pe tine te străpungi... tu vei suferi" (Prov. 9,12).
"Dacă asculti si te supui, îti sfîrsesti zilele tale în fericire. Si anii în bucurie.
Dacă nu asculti, pieri ucis de sabie.
Si mori în orbia ta" (Iov 36, 11-12).
Cine-l binecuvîntează pe Dumnezeu lui însusi îsi face binele.
Căci binecuvîntarea sa se întoarce asupra lui însusi îmbogătită de răsplătirile nemărginite ale lui Dumnezeu. "

Traian Dorz


P.S. Vezi şi:

Sfaturi primite şi iar la semeni răspândite ( I )

duminică, 14 februarie 2010

Post de net


Începând din clipele acestea, odată intrat în Postul Paştilor, mi-am propus să postesc şi de net, reducâd timpul de navigare pe internet. Drept urmare, vă rog să mă iertaţi dacă ne vom întâlni mai rar, am mai experimentat postul acesta şi anul trecut şi am avut numai de câştigat, vă sfătuiesc şi pe voi să încercaţi, ar fi minunat!

Asta înseamnă să ţinem un ,, post de net" în felul următor ( e doar o propunere ) :


1. Post ,,negru" miercuri şi vineri ( nu ne atingem de taste, doar în obligaţiile de serviciu )
2. Reducerea la jumătate ( sau chiar mai mult) a timpului de navigare şi de messenger;
3. Înlocuirea acestui timp de net cu un timp cu familia;

Să înlocuim navigarea pe net cu lecturarea unei cărţi, sau cu citirea unui psalm, sau acatist. Eu aşa vom face în familia mea. Sper să reuşim cu ajutorul lui Dumnezeu.

Faptul că am postat despre această hotărâre şi voi ştiţi despre ea, mă va ajuta să mă ţinde acest post.
Când hotărărea e publică, reuşeşti mai uşor prin susţinerea celorlalţi.

Se mai hotărăşte cineva să aibă un astfel de ,,post de net" ?

POST CU FOLOS DUHOVNICESC!


Sa nu ne dorim un post usor!


Iată-ne în pragul Postului Paştelui (Postul Mare sau Postul Patruzecimii), cel mai lung post din an (şapte săptămâni) şi cel mai restrictiv.

Cele 40 de zile de post sunt calculate simbolic prin analogie cu relatările bibliei. Astfel, Potopul Biblic a durat 40 de zile, timp de 40 de ani au călătorit israeliţii prin deşert, Moise a aşteptat pe muntele Sinai cele 10 Porunci timp de 40 de zile în post şi rugăciuni şi, în sfârşit, tot 40 de zile a petrecut Iisus în deşert pentru a primi mesajul divin. Iniţial, postul avea justificări sociale, spunându-se că cine economiseşte postind, va putea să dea de pomană săracilor.

"Jertfa este un aspect esenţial în viaţa creştinului. Nu există mântuire fără jertfă aşa cum nu există Înviere fără Cruce. Credinţa creştină propovăduieşte jerfirea sinelui sub toate aspectele, după modelul suprem de iubire şi jertfire - Iisus Hristos.

Egoismul, indolenţa, comoditatea, forma fără fond, ipocrizia aparţin acelui fals creştinism desemnificat, facil, căldicel, diluat şi desfigurat, în esenţă neortodox, ce caracterizează „experienţa” religioasă a creştinului ancorat în teorie şi cuvinte frumoase, căruia îi lipsesc făptuirea, mărturisirea şi dragostea. Ca formă de jertfă, postul, act de cult şi mişloc de însănătoşire duhovnicească îşi dovedeşte şi astăzi importanţa covârşitoare, în contextul în care confortul a devenit un idol al zilelor noastre.

Din păcate astăzi tot mai puţini creştini ortodocşi lasă la o parte pentru un timp confortul personal pentru a posti, iar dintre cei care postesc mulţi o fac nesocotind aspectele esenţiale ale adevăratei postiri.

Pentru cei care nu ştiu, chemarea de a ţine toate posturile de peste an, cuprinsă în a doua din cele nouă porunci bisericeşti se adresează tuturor creştinilor ortodocşi. Pentru un bun creştin postul nu este facultativ, ci obligatoriu, în spiritul ascultării de Biserică şi de poruncile ei, care sunt imperative morale şi se impun conştiinţei prin calitatea şi adevărul lor, în spiritul dreptei credinţe. Abdicarea de la post este o izolare şi o ieşire din Biserică şi din ascultarea de Dumnezeu. Orice uşurare a postului, acolo unde există neputinţă, boală, vârstă înaintată, se obţine, aşa cum este firesc, în scaunul de spovedanie, sub privirea atentă şi înţelegătoare a preotului duhovnic. Cum astăzi foarte puţini dintre noi mai trec pe la duhovnic, şi cei mai mulţi dintre fiii Bisericii nu cunosc şi nu înţeleg importanţa şi semnificaţia ascultării, nu este de mirare că se renunţă atât de uşor la post, şi se invocă motive care camuflează de fapt mult dezinteres, lipsă de voinţă şi slăbiciuni sufleteşti.

Cu privire la calitatea postirii, este important să înţeleag[ fiecare dintre noi că abţinerea de la alimente reprezintă doar un aspect care întregeşte şi întăreşte atmosfera sufletească de pocăinţă şi împăcare pe care o aduc în inima omului rugăciunea, iertarea şi mărturisirea păcatelor. Trupul se face părtaş sufletului şi la păcat şi la însănătoşire.

De fapt, efortul cel mai uşor pe care îl depune un creştin care posteşte este abţinerea de la alimentele neîngăduite. Mai greu este, de pildă, să întorci privirea de la celălalt la tine însuţi. Sau să te abţii de la răutate sau de la vorbele cele multe şi nefolositoare. La fel de greu este să renunţi la micile plăceri şi tabieturi zilnice şi să le înlocuieşti cu rugăciunea şi lecturarea cărţilor sfinte. Sub acest aspect, postul este impropriat, devine jertfă şi dobândeşte, prin lucrarea tainică a lui Dumnezeu, forţa care vivifică şi restaurează omul lăuntric.

Postul reprezintă totodată modelul după care se conjugă toate zilele anului. Postul nu este un scop în sine: nu postim pentru a posti, ci pentru a ne depăşi neputinţele sufleteşti şi a ne întări voinţa. Ca toate mijloacele de sfinţire şi dobândire a harului dumnezeiesc, postul este un instrument, care doar folosit cu îndemânare şi hărnicie aduce rezultate în viaţa lăuntrică.

Postul fals şi fără roade este postul exterior, făţarnic, care nu reuşeşte să ne îmblânzească sufletul şi să ne redea cumpătarea în gând, cuvânt şi faptă. Acest post, înţeles greşit, mecanic, ritualist, nu e decât o pierdere de timp. El nu ajută, nu întăreşte, ci sminteşte.

Vremea binecuvântată a postului este pentru cei care şi-au asumat jertfa ca maximă a vieţii o bucurie, chiar dacă pentru ceilalţi constituie o povară sau, după caz un obicei nesemnificativ. Omul care descifrează prin experienţă sensul adânc al postirii şi se regăseşte pe sine în atmosfera binefăcătoare a postului este singurul care dobândeşte şi roadele lui. Să nu ne dorim aşadar un post uşor, ci unul mântuitor."


Autor: Preot Bogdan Matei

Sursa: "Conştiinţa" - revistă ortodoxă de informare şi opinie



Sunt vinovat


Vinovat de neveghere, vinovat de necuvânt,

vinovat de neiubire, vinovat de necântare,

vinovat de nelumină, vinovat de nelucrare....


Da, eu sunt vinovat, de toate!


Dumnezeu mi-a bătut la uşă,

cu exemplul jertfei sale.

Eu I-am deschis doar o parte a inimii

şi Cuvântul a pătruns doar acolo.

Strigă în adâncul fiinţei mele

când cereşti binecuvântări, trec pe alătrui.


Iar pentru toate-aceste sunt de vină

Eu - cel de neiubire purtător!

Eu - cel prea lesne-ncrezător,

Eu - sunt vinovat faţă de Dumnezeu,

Eu – sunt vinovat faţă de aproapele.


Eu, sunt vinovat,

sunt cel mai vinovat!


de Sorin M.